OCI
IRENE RIART

L’apli que et convida a la festa del teu veí

La plataforma italiana ComeHome vol exportar a Barcelona la seva fórmula d’èxit i convertir-se en l’Airbnb de les festes i sopars

L’apli que et convida a la festa del teu veí / MUNTATGE: JORDI OLIVÉ / IMATGES: GETTY Zoom

Mirar el futbol al sofà de casa d’una amiga o anar a una festa al pis d’un veí. Amb aquesta filosofia va aterrar fa alguns mesos la plataforma italiana ComeHome a Barcelona. L’apli social és coneguda com l’Airbnb dels esdeveniments, perquè són els mateixos usuaris els que organitzen festes o sopars a casa seva i altres usuaris paguen per assistir-hi. L’aplicació, que ha causat furor a Itàlia, ha triat la capital catalana per començar la primera fase d’expansió de la start-up, que en només dos anys ha arribat als 95.000 usuaris.

La plataforma va ser creada el 2017 per quatre emprenedors italians. Dos d’ells es van conèixer mentre viatjaven per l’Argentina, on van assistir a unes quantes festes en cases particulars i van trobar que era una bona manera per conèixer gent en un ambient més còmode. “En un espai petit i informal és més fàcil connectar”, explica Daniele Chierchia, un dels fundadors de ComeHome. Un cop tornats a Milà, els dos joves -juntament amb els altres dos socis- van comprovar que en una gran ciutat com la seva no hi havia aquest format d’esdeveniments i que “hi havia més que mai la necessitat de connectar-se a la vida real”.

Segons Chierchia, l’apli busca centrar-se en els contactes i les amistats reals, no virtuals, i defensa que el fet que els esdeveniments s’organitzin a casa és l’aspecte més important. “Les cases ajuden a trencar les barreres entre els desconeguts”, explica Chierchia.

ComeHome compta amb 95.000 usuaris entre Itàlia i Barcelona, i l’any que ve vol aterrar a Londres

Els fundadors de la plataforma van crear l’apli buscant un target molt clar: persones treballadores que tinguin entre 25 i 45 anys i que vulguin sortir dels seus cercles d’amistats habituals. L’objectiu principal és que les persones utilitzin l’apli per conèixer-se, per després convertir-se en amics i que ja no necessitin ComeHome.

L’apli italiana ha establert una normativa per evitar polèmiques amb veïns i una allau de festes a la seva plataforma. Els gestors de ComeHome supervisen totes les propostes d’esdeveniments personalment, en regulen el preu (al voltant dels 15 euros), l’afluència de persones i la varietat d’oferta d’activitats. A més, els usuaris només poden comprar una entrada per esdeveniment, als quals assisteixen sempre el mateix nombre de nois i noies.

En només dos anys ComeHome ha aconseguit triomfar a Milà i estendre’s a altres ciutats italianes com Roma i Torí. Segons dades de la mateixa companyia, el 2018 disposava de 20.000 usuaris a Itàlia i va aconseguir facturar fins a 45.000 euros. Les previsions per aquest any són arribar als 95.000 usuaris entre Itàlia i Barcelona i a una facturació que gairebé quadruplicarà la del 2018, al voltant dels 160.000 euros.

Chierchia assenyala que una bona part d’aquest creixement es deu al finançament que han rebut des del 2018. La plataforma va dur a terme fa alguns mesos una campanya de micromecenatge amb què va obtenir uns 400.000 euros. Paral·lelament, ComeHome també va rebre 400.000 euros més gràcies a la inversió feta per altres grups empresarials italians.

ComeHome també atribueix l’èxit sobtat de l’apli a la força que té el boca-orella. La plataforma no vol incorporar com a clients potencials els turistes i viatgers, que acostumen a ser usuaris d’aquesta mena d’aplicacions socials. Segons Chierchia, “la clau està en el fet que els mateixos amics es recomanin entre si ComeHome com una nova manera de sortir de casa i, alhora, de conèixer gent nova”.

Després de dos anys a Itàlia, ComeHome ha fet el salt a Barcelona aquest estiu. Chierchia destaca que la capital catalana té una bona part de l’essència del seu target i que hi ha un gran panorama cultural i social per poder aconseguir-hi una bona implantació.

Un altre aspecte clau de la ciutat, segons el fundador de la plataforma, és “el bon ecosistema que té al món de les start-ups ”. “Aquí han nascut i crescut companyies com Glovo, Cabify i Badi, i nosaltres també volem ser-hi”, afirma Chierchia. Un cop establerts a Barcelona, els fundadors volen continuar el pla d’expansió de la companyia portant-la a Londres el 2020 i, en un futur també a curt termini, aterrar a Madrid i altres ciutats d’Espanya.