XARXES SOCIALS
Innovació 20/05/2018

Fotolog reneix a Barcelona i encara té les teves fotos d’adolescent

Un equip treballa a la capital catalana per rellançar la xarxa amb un discurs contrari a la dependència digital

Paula Solanas
3 min
Fotolog reneix a Barcelona i encara té les teves fotos d’adolescent

"Com puc recuperar el meu compte de Fotolog”. Aquesta és una cerca que segurament han acabat fent molts dels antics usuaris d’una de les xarxes socials més populars de la dècada dels 2000. Entre ells potser no hi ha la portaveu de Catalunya en Comú, Elisenda Alamany, que aquesta setmana ha patit com els mitjans de comunicació rastrejaven les seves publicacions a la plataforma buscant comentaris polítics compartits quan tenia poc més de 20 anys. Fa dos anys els mitjans de comunicació van inundar internet amb titulars sobre la mort sobtada de Fotolog i, per tant, els records que els seus usuaris hi havien abocat. Però en realitat la xarxa social és ben viva i ara té el seu centre d’operacions a Barcelona.

Fa temps que un nou equip d’emprenedors i desenvolupadors n’enllesteix el rellançament des de la capital catalana. Es tracta d’enginyers, professionals del màrqueting i de producte de l’Argentina, el Brasil, Espanya, els Estats Units i Mèxic, liderats per l’emprenedor en sèrie Michael Lin. La plataforma vol tornar amb un nou missatge, allunyat de la “dependència digital” que generen les xarxes socials actuals. “Feia temps que teníem aquesta idea, molt abans dels casos de Facebook i Cambridge Analytica”, explica Lin. Fotolog renega de les companyies que busquen generar “el màxim d’addicció possible” als seus usuaris i han construït la nova versió amb una norma de la casa bàsica: un post per dia. El disseny està construït en forma de calendari, que es va omplint amb les fotografies que hi pengen els usuaris perquè puguin veure’s a si mateixos o als altres “al llarg del temps, no només la setmana passada”.

“Creiem que som una xarxa social bona, no volem que els usuaris hi passin massa temps”, explica Lin. De fet, l’equip defineix el concepte en tres adjectius: personal, profund i prolongat. L’objectiu és que els usuaris hi continuïn penjant records de la seva pròpia vida per poder veure com evolucionen durant els anys, però també que creïn comunitats amb interessos comuns. D’aquesta manera, el nou projecte vol apel·lar a la “nostàlgia” i la “innocència” de quan amb prou feines compartíem la nostra vida per internet.

Quan Fotolog va néixer -el 2002, en la prehistòria de les xarxes socials- encara no existia Facebook i ni tan sols havia arrencat MySpace. La plataforma per compartir i comentar fotografies va ser la idea de dos amics, Scott Heiferman (ara és el conseller delegat del portal de cites Meetup) i Adam Seifer, i una tercera persona coneguda com a Spike. El funcionament no era gaire complex. L’usuari escollia un nom, pujava imatges a la web i podia afegir altres contactes per veure quan penjaven noves fotos.

El model va quallar i el 2006 ja havia arribat als 10 milions de comptes creats i era la quinzena pàgina més vista a l’univers d’internet. “Les càmeres digitals petites i les fotos amb telèfon mòbil s’escampaven i Fotolog permetia a la gent compartir fotos diàriament amb un format altament addictiu”, assegurava Seifer. El mateix cofundador va penjar durant set anys tots els àpats que feia en un perfil a la xarxa. La hiperactivitat dels inicis, però, es va diluir i l’entrada de més alternatives va fer que la plataforma anés quedant en l’oblit.

Tot i així, Fotolog manté una comunitat de dos milions d’usuaris de 100 països diferents que encara conserven el compte. Lin explica que la majoria dels seus usuaris són a l’Amèrica Llatina i que els seus mercats més actius es concentren al Brasil, Mèxic, l’Argentina, Xile i Espanya. Actualment la plataforma també rep “centenars” de peticions a la setmana de persones que volen recuperar l’accés al seu compte, perquè en molts casos ja no fan servir el correu electrònic amb què es van registrar. És per això que l’equip ha activat un formulari per reactivar els perfils, però cal que els usuaris justifiquin la seva identitat amb una foto del DNI i que paguin una taxa de gestió de tres euros.

El nou Fotolog ja compta amb inversors com el Banc Sabadell o Telefónica per rellançar la plataforma i treballa des de les oficines de l’acceleradora de negocis de l’operadora, Wayra. “No hem marxat enlloc, som aquí per donar un nou sentit a la xarxa social”, afirma Lin. Fins ara l’equip no havia comunicat res de manera oficial, però apunten que el llançament -que també tindrà versió mòbil- es farà les pròximes setmanes. L’objectiu: que molts dels usuaris que ara busquen la manera d’esborrar els records adolescents de Fotolog s’hi tornin a enganxar.

stats