AUTOMOCIÓ
XAVIER GRAU

Drons per fer front a un mar de 16 milions de peces diàries

Seat aprofundeix en la digitalització dels processos industrials per ajustar al màxim a fabricació el ‘just in time’

Drons per fer front a un mar  de 16 milions  de peces diàries Zoom

SEMBLA LA TORRE de control d’un aeroport, amb un gran videowall ple de pantalles. Però és el centre des d’on es controlen uns 16 milions de peces al dia que s’utilitzen per fabricar uns 2.300 cotxes a la planta de Seat a Martorell. Tot el conjunt va encaminat a optimitzar els processos, en un sistema que permet la fabricació just in time, aportant cada moment la peça adequada de manera que no calgui esperar i minimitzant l’ stock.

Això té les seves exigències. S’han de controlar més de 200.000 dades clau al dia i cal fer-ho en temps real. Això, alhora, permet fabricar pràcticament a mida, fins al punt que un client pot modificar les especificacions del cotxe que vol pràcticament fins a l’últim moment. El projecte s’ha implantat en poc més de sis mesos, amb una aplicació que gestiona en temps real la localització exacta de cadascuna de les peces que formen part d’un cotxe i que connecta també amb les necessitats de producció. “És el primer cop que Seat disposarà d’informació en temps real del flux de materials, alertes de trànsit i consum de materials de producció -explica el director del projecte, David Castilla-. La informació que abans ens costava hores aconseguir i moltes trucades de telèfon ara la veiem actualitzada en segons”, apunta.

El vicepresident de producció i logística de Seat, Christian Vollmer, destaca que els clients també es beneficien d’aquest sistema perquè “saben tota la informació important sobre l’estat del seu vehicle i el termini de lliurament”. Es retallen els terminis per acabar el vehicle, explica Vollmer, però a més el comprador “és part del procés de planificació” i “fins i tot pot indicar-nos canvis de color abans que es pinti el cotxe o abans de muntar determinades peces”.

El sistema, diu aquest directiu, no només millora el procés de fabricació i beneficia el comprador del cotxe sinó que també permet saber realment què volen els clients “i transformar la cadena de subministraments per adaptar-la i dirigir-la al que volen”.

El sistema també permetrà incidir en la cadena de subministraments amb la geolocalització dels transportistes que porten les peces i interactuar amb ells per escollir la ruta més ràpida, els itineraris alternatius i retallar el temps a la carretera, un aspecte que també té una incidència en la disminució de les emissions de CO 2 a l’atmosfera.

Aquesta aplicació va acompanyada d’altres mesures per millorar el procés de producció. Seat i un dels seus principals proveïdors, el grup logístic Sesé, han començat a fer proves per transportar les peces a la fàbrica amb drons. El projecte està supervisat per l’Agència Estatal de Seguretat Aèria. Sesé és a Abrera, mentre que Seat té la fàbrica a Martorell, a uns dos quilòmetres. La idea és transportar les peces de Sesé a Martorell en dron en lloc de portar-les en camió. Això flexibilitza els processos de producció dels cotxes, perquè en només 15 minuts es pot disposar del component desitjat a la línia de fabricació. El mateix procés, en camió, s’allarga una hora i mitja.

Però a més es millora la fabricació. Quan les peces les porta un camió, és molta càrrega que requereix un emmagatzematge i logística per arribar fins a la línia de muntatge. Amb els drons es pot escollir quina peça concreta es vol per a quin moment i va des de la planta de la indústria auxiliar a la línia de producció directament. “El subministrament amb drons revolucionarà la logística”, diu Christian Vollmer, que assegura que es retallarà un 80% el termini de subministrament, a més de ser un sistema més sostenible. El grup Sesé creu que amb aquest projecte es posiciona com un operador logístic global i integral gràcies a la innovació i desenvolupament de processos, segons diu el seu conseller delegat, Ángel Pueyo.