TELECOMUNICACIONS
JORDI SABATÉ

Cotxes, préstecs i cinema: Movistar vol volar més enllà d’internet

L’operadora busca models de negoci per deixar de guanyar diners només transmetent bits entre dos punts

Cotxes, préstecs i cinema: Movistar vol volar més enllà d’internet / IRENE GUTIÉRREZ Zoom

Telefónica -o si es vol la seva filial de telecomunicacions i marca més reconeixible, Movistar- s’ha posat les piles per encarar un futur en què ser la ‘canonada tonta’ per on circula la informació digital entre dos punts deixarà de ser un negoci rodó, com ha estat fins ara. L’expressió ‘canonada tonta’ va ser encunyada pels activistes de principis de segle per defensar la neutralitat de la xarxa davant dels interessos dels proveïdors d’accés, llavors només per a canals fixos de cable i fibra. Posteriorment aquestes empreses van ampliar el negoci a l’accés per a mòbil i van passar a dir-se comunament telecos, però el concepte va seguir sent vàlid per als activistes. No podia ser que algú que es limitava a proveir de canals -ja fossin cables o antenes- entre dos punts d’accés a internet volgués imposar les seves condicions, com si la xarxa fos la seva finca privada. Amb el temps, les ‘telecos’ han tingut proves suficients que, efectivament, les regulacions i les regles del mercat reduirien els seus beneficis.

L’entrada d’operadors mòbils virtuals va ser una d’aquestes proves, ja que els va obligar a jugar amb marges de benefici molt més ajustats i a oferir més serveis per justificar les pujades de preu al client. L’altra prova, a Europa, ha estat l’aprovació a Brussel·les de la fi del roaming, una mesura amb què Movistar -la teleco de referència en un país eminentment turístic- surt clarament perdent.

No és estrany, doncs, que Telefónica hagi decidit fer servir Movistar per impulsar la recerca de nous models de negoci que dilueixin el pes en la facturació del proveïment d’accés -que a més implica creixents inversions en infraestructures-. Es tracta d’una marca reconeixible i popular a tot Europa, i això li permet expandir els seus nous negocis pel terreny comunitari. Una de les primeres incursions va ser a principis d’any amb el servei Movistar Car, un petit router portàtil en forma de memòria USB, que s’insereix al connector OBD dels cotxes fabricats després del 2005. Aquest aparell -que costa 20 euros més tres de subscripció mensual- proveeix d’una xarxa wifi als conductors.

A més, l’aparell rep tots els senyals interns de funcionament del cotxe i els transmet a una aplicació de Movistar que es fa servir des del mòbil. Així es pot conèixer l’estat del vehicle i si hi ha perill que tingui problemes, tot i que també ofereix informació en temps real sobre trànsit, gasolineres, restaurants i altres aspectes que puguin interessar.

a la primavera va llançar Movistar Money, un servei de préstecs que utilitza l’estructura financera de l’antiga empresa de finançament de mòbils Telefónica Consumer Finance (TCF), que treballa amb CaixaBank. D’aquesta manera, ofereix els préstecs de l’entitat amb un percentatge de benefici com a intermediari. Inicialment el servei només es va oferir als clients que en el passat havien finançat algun mòbil, però ara s’ha ampliat a tots. La companyia ha revelat que el 75% dels préstecs que ha concedit Movistar Money s’han gestionat directament des del mòbil. No obstant, no es tracta d’un servei en què Movistar sigui pioner, ja que Orange fa un any que presta diners a França i planeja entrar a Espanya a la tardor.

Un altre servei en el qual Movistar està interessada són les assegurances. Malgrat que es coneixen pocs detalls sobre aquesta qüestió, fonts de la companyia han assegurat que estan estudiant la seva viabilitat després del llançament de Movistar Money. L’empresa podria utilitzar de nou TCF o repetir amb CaixaBank com a socis del servei.

També en l’àmbit de l’entreteniment i la producció audiovisual Movistar té una iniciativa enllestida. Es tracta d’una espècie de Netflix propi: una plataforma amb els programes, pel·lícules, sèries i esdeveniments esportius de producció pròpia que ofereix a Movistar TV per a aquells socis que no tinguin el contracte Fusión i que, per tant, no puguin accedir a la seva plataforma televisiva. Segons Emilio Gayo, president de la companyia a Espanya, el servei costarà vuit euros mensuals, s’hi accedirà des d’una pàgina d’internet i es podrà fer servir des de dues pantalles alhora.

Aquesta estratègia de diversificació sempre ha estat en l’esperit de Telefónica, que ha provat en el passat nombroses iniciatives, la majoria d’elles fallides. A falta de veure com evolucionaran les actuals, convé tenir en compte les paraules que el president de la multinacional, José María Álvarez-Pallete, va dir en una entrevista recent i que revelen que estan en el bon camí: “A finals del 2018, per primer cop a la història de Telefónica, més de la meitat dels ingressos totals no van provenir de la veu i de l’accés tradicional, sinó de la connectivitat d’ultra banda ampla i els serveis de valor afegit”.