TEMA DE LA SETMANA
Empreses 18/11/2012

Les incògnites que s'han de resoldre

2 min

1. Què passarà amb el Prat?

Si l'opa plantejada per International Airlines Group tira endavant, hi haurà un canvi de lideratge al Prat. La suma de Vueling, Iberia i Air Nostrum (la franquiciada de vols regionals d'Iberia) va transportar 9,5 milions de passatgers a l'aeroport del Prat durant els nou primers mesos de l'any, una xifra equivalent al 34,38% del trànsit total del Prat. Vueling és el líder indiscutible de Barcelona, amb 8,14 milions de viatgers fins al setembre, per davant de la low cost irlandesa Ryanair, amb 4,04 milions de passatgers. Per darrere hi ha les companyies EasyJet (2,35 milions), Iberia (1,08 milions) i Lufthansa (1,02 milions).

2. Què passarà amb Piqué i Cruz?

"Tenim intenció de mantenir l'actual equip directiu de Vueling", va explicar Willie Walsh, conseller delegat d'IAG, el dia de l'anunci de l'opa sobre la companyia catalana. D'aquesta manera, sembla que el hòlding que controlen Iberia i British mantindrà la confiança en l'equip gestor liderat per Alex Cruz, conseller delegat de Vueling amb 20 anys d'experiència al sector. Una incògnita és el futur de Josep Piqué, el president de la companyia, tot i que el seu perfil és el d'un supervivent nat.

3. Tirarà endavant l'opa?

Per prosperar, l'opa ha de tenir el suport del 90% dels titulars de les accions de Vueling. Ara el 45,85% del capital està en mans d'Iberia i IAG llançarà l'opa sobre el 54,15% restant. Actualment el 44,33% fluctua lliurement a la borsa. El 3,35% està controlat pel fons Farringdon i el 3,24% per BNP Paribas. Carlos Muñoz i Lázaro Ros encara mantenen el 2,30% i el 0,80%, respectivament.

4. Què pot aportar Vueling?

En primer lloc, beneficis (Vueling va guanyar 41 milions fins al setembre, el doble que en el mateix període de l'any anterior). Vueling pot alimentar els vols de llarg radi d'Iberia d'una manera rendible.

5. Canviarà l'estratègia?

És una de les primeres coses que hauria d'explicar IAG. Previsiblement, Vueling podria replicar a Madrid el que ha fet a Barcelona: una operativa de minihub per alimentar els vols d'altres companyies, com Singapore Airlines. Iberia perd molts diners en aquestes rutes.

stats