MODA
Empreses 17/04/2016

De les gorres per als pescadors a les americanes dels executius

John Berri és la marca de roba masculina de Vidal Grup impulsada per la cinquena generació familiar

Júlia Manresa
2 min
De les gorres  per als  pescadors  a les americanes dels executius

Entre grans multinacionals i marques de luxe es disputen el lloguer dels locals dels carrers comercials més concorreguts de Barcelona. El sector tèxtil, que havia sigut clau a Catalunya, ha patit doblement a les últimes dècades, d’una banda, a causa de la crisi econòmica i la caiguda del consum, i, de l’altra, per culpa de la moda low-cost abanderada per Inditex. Tot plegat ha deixat les vendes de roba en mans de pocs grans grups internacionals. Enmig d’aquest terratrèmol, Vidal Grup ha aconseguit sobreviure des del primer negoci obert a finals del segle XIX fins ara, quan la cinquena generació s’ha atrevit a llançar la seva pròpia marca de moda masculina i obrir un gran local de dos pisos a la rambla de Catalunya, el cor comercial de la capital catalana.

El model Zara arrossega la moda catalana

La trajectòria d’aquesta empresa catalana, que va tancar l’exercici de l’any passat amb 20 milions d’euros de facturació, va començar a Badalona, on Petronil·la Casanovas va obrir una botiga de gorres i impermeables per als pescadors. Des de la Petronil·la, cada generació ha portat el negoci un pas més enllà. La filla va començar a vendre roba confeccionada des del mateix establiment. Més endavant, casada amb Xavier Vidal, la mateixa filla va obrir més botigues i va traslladar la central al lloc on ara hi ha les oficines del grup i la botiga Selecta Vidal, al carrer de Mar de Badalona.

Des d’aleshores, Vidal Grup va començar a créixer amb presència en botigues multimarca, fins que es va convertir en un dels llicenciats de la marca Jack&Jones (propietat de Bestseller) i de DC Shoes. Actualment té 200 treballadors i 27 establiments repartits entre Catalunya i l’Aragó.

Faltava marca pròpia. Aleix Vidal és el nebot de Xavier Vidal, la cinquena generació des de la Petronil·la. Després que Vidal Grup hagi superat la crisi, havent hagut de tancar algunes botigues i redistribuint punts, ha decidit recuperar una marca impulsada pel seu avi i quatre botiguers més l’any 1973: John Berri. “Vam detectar la necessitat de recuperar el concepte de sastreria per a home però des d’un punt de vista innovador”, explica Aleix Vidal, responsable de John Berri. De fet, Grup Vidal havia mantingut aquesta marca pròpia en algunes de les seves botigues multimarca, però Xavier Vidal va voler impulsar-la com a insígnia pròpia.

John Berri combina la filosofia més tradicional de sastreria amb la innovació: tant arreglen vestits d’home i d’altres peces sense cost extra com ofereixen l’opció de fer gravats personalitzats amb una màquina làser. El disseny es fa a Catalunya i la roba es produeix un 60% a Europa i un 40% a l’Àsia, explica Vidal. “Produïm al màxim que podem per ser competitius a Espanya, però resulta complicat”, reconeix. L’objectiu per al 2016 és consolidar la marca. De moment només tenen pendent una obertura, prevista al futur centre comercial ara aturat a Mallorca, però estudien l’opció de franquiciar el negoci.

stats