Empreses 26/05/2013

Una fórmula per obtenir rendibilitat dels jocs per a mòbil

Andrea Rodés
4 min

Afinals del 2008, la Maria Alegre i el José Luis Agell van decidir abandonar les seves feines respectives a Barcelona i marxar a San Francisco a l'aventura. La Maria havia estudiat administració d'empreses a Esade i el José Luis enginyeria industrial. Cap dels dos tenia més de 30 anys. En arribar a Silicon Valley van passar per diverses start-ups tecnològiques, fins que la Maria va acabar treballant com a responsable de desenvolupament de negoci a Tapulous, una empresa de programació de jocs per a iPhone creadora de Tap Tap Revenge, un joc musical que ràpidament va aconseguir milions d'usuaris. L'èxit de Tap Tap va provocar que la start-up de Palo Alto fos adquirida per Walt Disney l'any 2010. Alegre i un dels seus companys a Tapulous, Sean Fannan, enginyer, van decidir que no volien continuar treballant per a una multinacional i que, amb l'experiència adquirida en el sector, podien crear la seva pròpia empresa per solucionar el principal repte dels programadors de jocs: com promocionar i monetaritzar els seus productes.

Jocs rendibles

Després d'uns mesos treballant en la idea del projecte, el febrer del 2011 van crear Chartboost, una start-up dedicada a dissenyar eines per ajudar els creadors de jocs mòbils a desenvolupar mercat i obtenir rendibilitat a les seves creacions. En poc més de dos anys, Chartboost dóna servei a milers de desenvolupadors, s'està expandint internacionalment i acaba d'obtenir una inversió de 19 milions de dòlars de Sequoia Capital, una empresa de capital risc que està darrere de Google i Yahoo.

"Els principals problemes dels desenvolupadors de jocs per a mòbil són la distribució, és a dir, com donar-se a conèixer entre els futurs usuaris, i la seva monetarització. I la Maria i el Sean sabien com fer-ho", diu Agell, que es va unir al projecte el setembre del 2011 i és responsable de l'expansió internacional. Chartboost és el que s'anomena un SDK ( software development kit ) , un codi que s'integra en una aplicació, i que en aquest cas ofereix tres serveis diferents als programadors de jocs.

Mercat d'usuaris

El primer és la internal cross promotion , una eina que permet als desenvolupadors de jocs fer promoció creuada dels seus propis productes. "Per exemple, quan un usuari està jugant a un joc, el software s'activa i li apareix a la pantalla una invitació per provar un altre joc de la mateixa empresa", explica Agell.

Quan un desenvolupador ja promociona internament els seus jocs, ha d'aconseguir més jugadors de fora. En aquest sentit, el servei direct deal marketplace de Chartboostpermet a l'empresa programadora de jocs fer un acord amb una altra empresa per adquirir o intercanviar-se usuaris. "Es tracta d'una espècie de xarxa social en què els estudis de programació es poden connectar els uns amb els altres i arribar a l'acord d'adquisició d'usuaris que desitgin, sense intermediaris", explica Agell.

La tercera part de la plataforma és la que permet a les empreses adquirir jugadors d'una manera més escalable: l'ad network, o xarxa d'anunciants. Amb aquesta eina, els desenvolupadors poden promocionar els seus jocs arreu del món o incrementar els seus ingressos promocionant jocs d'altres companyies a través d'un sistema de subhastes. A canvi, Chartboost es queda un 30% del preu de la transacció.

Aquests usuaris tenen preus diferents segons el seu valor (es mesura segons la seva fidelitat i predisposició a gastar en un joc i en aplicacions addicionals). El preu mínim d'un usuari és d'uns 50 cèntims de dòlar, "però en alguns casos s'ha arribat a pagar 3 euros per usuari", comenta l'emprenedor. Els usuaris més valuosos encara són als mercats anglosaxons, com els EUA, el Canadà i Austràlia. "Al Japó també hi ha usuaris amb un alt valor monetari, però es tracta d'un mercat molt intern: els agraden un tipus de jocs molt diferents, per exemple, els de cartes, i a la inversa, els seus jocs tenen poca sortida en altres països; per tant, no es fàcil intercanviar aquests usuaris", conclou Agell.

La xarxa Chartboost consta avui de més de 16.000 jocs mòbils, una xifra que els ha convertit en la plataforma especialitzada més gran del món. Entre els seus clients hi ha desenvolupadors de jocs de referència com Supercell, TinyCo, Kabam i Pocket Games. El software de Chartboost és compatible amb jocs per a iOS (iPhone), Google Android i Kindle, d'Amazon. De moment, BlackBerry no els interessa perquè encara està considerat un mòbil de feina.

Transparència

El principal avantatge de Chartboost és que permet als programadors fer promoció i publicitat a un públic molt segmentat: els usuaris de jocs.

Un altre factor clau d'èxit ha estat la transparència. "Obrir-se un compte a Chartboost no costa ni un duro, les empreses tenen accés gratis a la plataforma i veuen la mateixa informació que nosaltres en el panell de control", diu Agell. "Abans, la publicitat dels jocs era una caixa negra, no sabies per a què servien els diners que et gastaves. En canvi, amb nosaltres les empreses tenen un control total sobre a qui s'estan dirigint", explica Agell.

Tot i que el model de negoci és expansible a altres tipus d'aplicacions mòbils, com els cercadors d'hotels, Chartboost ha decidit centrar-se en els jocs -"L'únic mercat que entenem bé", diu Agell-, i amb un potencial de creixement suficientment atractiu. Més del 60% dels ingressos d'Appstore provenen de jocs mòbils, diu Agell. Segons els últims informes de la botiga online d'Apple, els usuaris de mòbils destinen un 43% del temps a jocs.

Inversors

L'empresa, fundada el febrer del 2011 amb aportacions dels fundadors, va ampliar en 2,5 milions de dòlars el seu capital en una primera ronda d'inversió, l'octubre del 2011. Els inversors van ser TransLink Capital i SK Telecom Ventures, laTelefónica sud-coreana. El gener del 2013, Chartboost va aconseguir una segona inversió de 19 milions de dòlars de Sequoia Capital, l'empresa de capital risc que està al darrere de Google, Yahoo, Paypal, Apple i Cisco. "De fet, l'empresa ja era rendible, però aquesta segona inversió ens servirà per posicionar-la en la Lliga de Campions ", diu Agell des d'Amsterdam, on Chartboost acaba d'obrir oficina per penetrar en el mercat europeu. La decisió de triar Amsterdam en lloc de la seva Barcelona natal es deu a motius geoestratègics: la ciutat té vols directes amb San Francisco i l'Àsia, on planeja obrir oficina a finals del 2013, i accés als principals hubs de programadors de jocs d'Europa: Finlàndia, Londres, París i el nord d'Alemanya. Un altre motiu és l'anglès, "un idioma que aquí tothom parla amb fluïdesa", diu Agell. Entre els 63 empleats de Chartboost, només ell i la Maria són espanyols. "Desafortunadament, hem tingut males experiències a l'hora de trobar programadors del nostre país que parlin bé l'anglès", diu Agell.

stats