Moda
Emprenem Empreses 17/12/2022

Zara irromp en el mercat dels detergents

Inditex s’alia amb el gegant químic BASF per crear un detergent més sostenible que cuida la roba i evita alliberar microfibres

3 min
La seva formulació no serà un secret tant ben guardat

Un gegant de la moda, Inditex, s’ha aliat amb un altre gegant de la indústria química, l’alemanya BASF, per treure al mercat un nou detergent sota la marca Zara Home. L’empresa que presideix Marta Ortega fa així un pas més en el seu negoci i ja no només vendrà roba, sinó que entra en el negoci de la seva neteja i cura. El nou producte es diu The Laundry by Zara Home i es pot comprar a les botigues de la marca, a més de les seves plataformes online de fins a 25 països, com Espanya, Alemanya i la majoria d’estats europeus, amb l’objectiu que arribi a tots els mercats on està present la marca d’Arteixo, uns 200 països de tot el món.

La fórmula del nou detergent ha estat desenvolupada per BASF Home Care and I&I Solutions a Espanya i Alemanya, juntament amb Inditex, la companyia de moda que té marques com Zara, Pull&Bear, Massimo Dutti, Bershka, Stradivarius, Oysho i Zara Home. La clau, detallen els desenvolupadors d’aquest nou sabó, és que es tracta d’un detergent més sostenible i que evita en gran part que es desprenguin microfibres de la roba en cada rentada. Depenent del tipus de teixit, l’alliberament de microfibres es redueix fins a un 80%, segons certifiquen les marques promotores d’aquest sabó, que asseguren que s’ha testat en laboratoris de prestigi d’Alemanya i Itàlia. A més, segons BASF, el detergent és més sostenible perquè és eficaç en rentades a baixa temperatura, cosa que disminueix la despesa energètica i l’empremta de carboni. A més, rentar amb aigua freda allarga la vida de les peces de roba.

El detergent ha nascut de la col·laboració de les dues empreses, però la seva formulació no serà un secret tan ben guardat com la fórmula de la Coca-Cola. Al contrari, “per potenciar l’impacte positiu d’aquesta solució, la formulació podrà ser adaptada per estendre l’ús d’aquesta tecnologia a altres fabricants de detergents”, indiquen les dues multinacionals en un comunicat anunciant el llançament.

Javier Losada, director de sostenibilitat d’Inditex, posa en valor l’esforç conjunt de les dues multinacionals i subratlla que “la innovació i la col·laboració són claus per fer front als desafiaments de la indústria tèxtil”. Així, aquest directiu considera que el nou detergent fa un pas més en la col·laboració entre indústries perquè “la solució es pot adaptar per estendre l’ús d’aquesta tecnologia”.

La indústria tèxtil es considera una de les més contaminants del món actual. Per això, Sören Hildebrandt, vicepresident sènior de Home Care, I&I and Industrial Formulators de la química BASF, destaca que aquest nou detergent, amb un 73% de components naturals, permet “abordar la creixent demanda dels clients de solucions innovadores i sostenibles”. El directiu de la química inclou aquest producte en el suport de la seva empresa a la indústria tèxtil en el seu camí cap a la sostenibilitat, alhora que permet als consumidors actuar també de manera responsable amb el medi ambient.

El negoci del detergent, però, no serà determinant per disparar els guanys de cap de les dues multinacionals. El 2021 el gegant de la moda Inditex va generar unes vendes de 27.716 milions d’euros i un benefici net de 3.247 milions. Per tant, el detergent que just acaba de posar al mercat pot ser només un petit complement dels seus comptes. Per la seva banda, BASF va facturar el 2021 un total de 78.598 milions d’euros i va guanyar 5.523 milions.

Però que no aporti una part important del negoci no vol dir que el producte no sigui rendible. El seu preu és de 7,99 euros l’ampolla de 750 mil·lilitres. És a dir, el consumidor pagarà 10,65 euros el litre de sabó, un preu molt superior al d’altres detergents que es poden trobar al mercat.

Només alguns exemples trets del lineal del supermercat situen els detergents líquids més usats entre els 4,23 i els 6,25 euros el litre. És a dir, el detergent de Zara se situa en el nivell més alt de la categoria dels detergents líquids.

A favor seu, però, aquest detergent pot frenar l’alliberament de microfibres. Un estudi fet per la comunitat mediambiental #PorElClima assegura que més de la meitat del plàstic que es troba al mar són microfibres que s’alliberen durant el rentat. “El poliester és la segona fibra més present en els sediments marins”, segons Ignacio Lacambra, responsable de comunicació de #PorElClima. El càlcul és que una peça de roba pot alliberar 1.900 microfibres tèxtils en una sola rentada, i el bombo sencer fins a 700.000 microfibres. D’aquestes, prop d’un 10% acabaran al mar.

stats