Tecnologia
Emprenem  /  Empreses 20/11/2022

El sostenidor que vol canviar la vida de les dones mastectomitzades

Anna Bonny és una de les poques firmes que dissenya llenceria per a dones que han rebutjat la reconstrucció de pit

3 min
Sostenidor

EL 2015, A Noelia Morales li van diagnosticar un càncer de mama. L’equip mèdic va dir-li que el pronòstic era bo, però que haurien d’extirpar-li el pit dret a través d’una mastectomia. Amb un gest poc habitual, va decidir declinar la reconstrucció mamària i iniciar un procés d’acceptació del seu nou cos. No va ser senzill. Es va adonar com ella mateixa evitava mirar-se nua quan sortia de la dutxa. Un dia, però, la situació va canviar quan va decidir esquinçar un sostenidor per la meitat i emprovar-se’l. De sobte es va trobar flirtejant davant el mirall. Sentia que havia recuperat la sensualitat i, de retruc, es notava més valenta i poderosa.

D’aquest instant en va néixer Anna Bonny, una de les poques firmes que es dedica exclusivament al disseny, la confecció i la comercialització de peces de llenceria adaptades per a dones que han hagut de passar pel procés d’una mastectomia. Des d’aleshores, el projecte ha anat creixent de mica en mica, però sense aturador. Actualment, Anna Bonny ja compta amb tres línies de productes. La primera, amb tres peces de llenceria de colors diferents, inspirades en la solució que Morales va improvisar al lavabo de casa. La segona engloba els dissenys sorgits amb les col·laboracions que la marca ha anat trenant amb altres firmes, com la luxosa marca Swarovski. A més, també comercialitza roba de bany per a dones mastectomitzades, sota el nom de Monokini.

Noelia Morales, però, adverteix que Anna Bonny és un projecte emprenedor singular. “No som una organització empresarial ideant com extreure la màxima rendibilitat del projecte –alerta la fundadora–. De fet, no ens obsessiona generar ingressos”, assegura. Quan Morales va arrencar el projecte ho va fer per ajudar dones que estaven passant per la mateixa experiència vital. “Per emprendre no cal partir sempre d’una necessitat detectada al mercat. També pots iniciar un projecte basant-te en una vivència personal i en les ganes de voler ajudar altres persones”, explica. Precisament, l’objectiu d’Anna Bonny no rau exclusivament en el producte que ven. “A través dels nostres dissenys busquem obrir el debat sobre si la reconstrucció mamària és necessària; reflexionar sobre com afecta el càncer de mama a la sexualitat i discutir sobre quins atributs físics d’una dona determinen la seva feminitat –explica la fundadora–. Volem demostrar que també es pot viure feliç tenint un sol pit”, afegeix. Per Morales, quan es parla d’emprenedoria, sovint es pensa en la viabilitat del negoci, però hi ha vida més enllà dels números. “L’emprenedoria i la innovació també poden ser eines útils a l’hora de generar debats i remoure consciències”, assegura. Ara bé, tirar endavant un projecte amb aquesta filosofia no és senzill. L’objectiu fundacional d’Anna Bonny topa sovint amb la lògica del mercat. Un dels principals esculls és a l’hora d’accedir al finançament. “No som cap supernegoci on els inversors decideixin arriscar el seu capital per intentar treure’n benefici.

A més, com que la majoria d’iniciatives per captar finançament estan orientades a les tecnologies, projectes com el nostre no hi tenen cabuda”, apunta. Fins ara, l’empresa ha tirat endavant gràcies als diners que han guanyat en premis i les aportacions familiars. Anna Bonny també xoca amb les inèrcies del món de la moda: col·leccions de temporada, rebaixes, grans catàlegs... Els seus productes defugen aquestes pràctiques, però conserven el poder transformador de la moda. De fet, denuncia que les dones que s’han hagut de sotmetre a una mastectomia han quedat fora del mercat de la moda. “Ens n’han exclòs perquè no som rendibles ni glamuroses”, analitza. “Ens han dessexualitzat i relegat a ser consumidores de catàleg d’ortopèdia”, conclou. Totes les seves peces es confeccionen en un taller d’Esplugues de Llobregat. “Volem que sigui artesanal, de proximitat i fet amb els millors materials”, apunta. Ara bé, com que això n’encareix el preu, des de la seva pàgina web es pot descarregar un patró gratuït que serveix per fer la peça a casa. “No serà de la mateixa qualitat, però volem que tothom pugui accedir-hi”.

stats