Moda
Emprenem  /  Empreses 21/05/2022

El Primark polonès que també guanya diners venent samarretes a 2 euros

Pepco va aterrar a l’Estat el 2021, on ja té 45 botigues i preveu obrir-ne 300 més en només cinc anys

3 min
El Primark  polonès que també guanya diners venent samarretes a 2 euros

Samarreta de tirants per a nens a 2 euros i pantalons curts a 2,5 euros. Segurament un dels primers noms que us ve al cap per poder comprar aquestes ofertes és Primark. En aquest cas, però, no són de la companyia irlandesa sinó d’un grup polonès, Pepco, que fa escassament un any que ha aterrat a Espanya i que copia el model low cost que tants èxits li ha donat a Primark. Com van fer els irlandesos amb l’anterior crisi, Pepco ha aprofitat el difícil context econòmic per donar-se a conèixer a Espanya. Va desembarcar a l’Estat l’any passat, en plenes onades del covid, i va obrir les seves primeres botigues a Alacant i Castelló i establir les oficines de la seva filial espanyola a València.

Després de poc més de 12 mesos ja té 500 treballadors i ha obert 45 establiments, la majoria en centres comercials. A Catalunya en té tres: a Finestrelles, a Esplugues de Llobregat; a Vilamarina, a Viladecans i a Barnasud, a Gavà. El seu objectiu a mitjà termini, però, encara és molt més ambiciós: obrir 300 botigues més en només cinc anys, i fer-ho als centres de les grans ciutats.

Crida l’atenció que en ple boom de la venda online, igual que Primark, no vengui per internet. “Abans volem una xarxa de botigues forta”, concretava la setmana passada el director d’operacions de Pepco a Espanya, Jorge Barrie, al mitjà digital sobre moda Modaes.es.

¿Però quan va néixer aquest gegant polonès? Les bases del negoci es van començar a posar el 1999, però no va ser fins al 2004 que va obrir els primers 14 locals a Polònia, on també té la seu central, a la ciutat de Poznan, segons especifica la companyia. De seguida es va anar estenent per Europa i actualment és present en 16 països. L’últim on ha entrat, a banda d’Espanya, és Àustria, on va aterrar l’any passat, i a Alemanya ho farà aquest 2022. Actualment té al Vell Continent una plantilla de 20.000 treballadors i gairebé 2.800 botigues. La cadena va facturar el 2021 un total de 2.166 milions d’euros (un 9,8% més que el 2020), dels quals un 5% són de les vendes al mercat espanyol. Tot i que també ven productes de decoració, cuina i papereria, el 60% de la caixa prové de la moda femenina i infantil.

Pepco, però, no va per lliure. És propietat d’un grup batejat amb el mateix nom, Pepco Group, que té dues línies de negoci més: Poundland, una cadena de botigues també low cost amb seu al Regne Unit, i Dealz, que va començar a caminar el 2011 com a part de l’expansió internacional de Poundland. Els seus establiments venen tot tipus de productes, des d’alimentació i drogueria fins a jardineria (la majoria, a 1,50 euros) a Espanya, Polònia, Irlanda. A l’Estat ja té més de 20 locals, el primer del quals es va obrir el 2014 a Torremolinos (Màlaga).

Les xifres de vendes de tot el grup, amb gairebé 3.700 botigues i 50 milions de compradors cada mes, creixen any rere any, tot i que encara estan una mica per sota de les de Primark. Durant l’exercici de l’any passat, que va tancar el 30 de setembre, va facturar poc més de 4.100 milions d’euros. La cadena irlandesa, en canvi, va assolir unes vendes d’una mica més de 6.500 milions d’euros.

El 2021 va ser un any important per al grup polonès perquè va aconseguir fer el salt a la Borsa de Varsòvia. De fet, els seus plans eren fer-ho el 2020, però la pandèmia ho va impedir. L’abril de l’any passat finalment es materialitzava l’entrada al parquet després d’aixecar 4.500 milions d’euros a través de la seva oferta pública de venda, la més gran presentada durant tot l’any passat a la borsa de la capital de Polònia.

Però l’estructura de Pepco Group no s’acaba aquí. El grup, alhora, penja de Steinhoff, un hòlding internacional que cotitza a Alemanya i Sud-àfrica i que té altres filials especialitzades en diversos productes, com els matalassos -amb la marca Mattress Firm- o els mobles -amb Greenlit Brands-, i que operen en altres punts del món, com als mercats nord-americà i australià.

stats