Energia
Empreses 22/10/2022

A partir de 35 euros al mes: adeu a les grans inversions per tenir plaques solars

La companyia SolarMente, amb seu a Barcelona, posa en marxa un model de subscripció per reduir la barrera d'entrada de l'autoconsum

3 min
La companyia ofereix la instal·lació de panells solars a través d'una subscripció.

BarcelonaQuan Wouter Draijer va canviar Rotterdam per Barcelona per estudiar un màster a la Universitat Pompeu Fabra no parava de fixar-se en les teulades de les cases. Als Països Baixos, on va néixer ell, no era estrany veure terrats recoberts de plaques solars, gràcies a les quals els consumidors gaudien de les bondats de l'autoconsum energètic. "Sempre en veia, però a Espanya pràcticament no n'hi havia", explica. No entenia com podia ser que fos així, en un país amb tantes hores de sol.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

En aquell moment la regulació tampoc ho posava gens fàcil als que decidien recórrer a l'energia fotovoltaica per rebaixar la factura de la llum. Les traves burocràtiques, els permisos i el pagament de l'impost al sol en alguns casos eren obstacles importants a l'hora d'assumir la inversió per part d'un particular. Com que el tema li interessava i ja havia creat una empresa vinculada a les renovables al seu país, va dedicar la tesi del màster a idear un projecte per assessorar en la instal·lació de plaques solars i elaborar els pressupostos, amb una base tecnològica.

Tres anys més tard aquest treball acadèmic té forma de societat mercantil i es diu SolarMente, l'empresa amb seu a Barcelona que va cofundar amb el tècnic expert en innovació canadenc Victor Gardrinier. La seva primera clienta va ser una resident de Pallejà que va acabar recomanant el servei a set veïns més, que també es van instal·lar plaques solars a la teulada de casa seva. En els inicis de la start-up, el mateix Draijer es va enfilar als terrats equipat amb un casc per ajudar a col·locar els dispositius.

Aleshores el negoci se centrava principalment en la instal·lació: els clients donen la direcció i el consum habitual d'energia i la calculadora de l'empresa fa els números per triar el "kit solar" més adequat. Un cop aprovat el pressupost, la companyia gestiona els permisos i posa els panells, però sobretot –insisteix el conseller delegat– a posteriori aplica el seu software per millorar la instal·lació durant els següents 25 anys de vida que li queden. En aquesta primera etapa, Draijer explica que SolarMente ha omplert de sistemes d'energia solar multitud de cases unifamiliars, també en zones habituals per a les segones residències d'alt poder adquisitiu com la Costa Brava.

Però la segona etapa de la companyia va una mica més enllà de ser instal·ladors a l'ús. Han posat en marxa un model de subscripció, a través del qual els consumidors poden finançar els panells solars sense fer una gran inversió de cop, un fre econòmic que tira enrere a l'hora d'entrar en el món de l'autoconsum. Així doncs, SolarMente els instal·la l'equipament a canvi d'una tarifa mensual, que pot anar des dels 35 euros en el sistema més bàsic de vuit plaques fins als 300 euros per a superfícies de grans dimensions. Com es finança això? La companyia és qui assumeix el cost de la instal·lació –i n'és la propietària–, i per això està tancant una ronda de finançament de 10 milions d'euros per sufragar aquesta despesa. "Per al client no hi ha risc", assegura Draijer. Preguntat pel risc per a l'empresa, en cas que el consumidor deixi de pagar i ell es trobi amb unes plaques solars sense amortitzar, l'empresari explica que al contracte hi ha una clàusula per la qual l'energia generada es pot seguir venent a la xarxa.

Aquest últim punt lliga amb la tercera etapa que Draijer té anotada en el full de ruta de SolarMente. L'empresa vol fer servir la tecnologia blockchain, que permet convertir l'energia en un token intercanviable, per distribuir l'excedent d'electricitat cap a clients que no poden tenir plaques solars a casa seva. Això està pensat, per exemple, per a veïns que viuen en un bloc de pisos on no es posen d'acord per tirar endavant la instal·lació. Aquest pas convertirà la companyia en una comercialitzadora d'energia, a més d'un servei instal·lador. "Creem una xarxa d'energia intel·ligent que pot connectar milers de clients al nostre servei", diu l'holandès. De moment han guanyat un concurs de l'Ajuntament de Las Rozas, a la Comunitat de Madrid, per posar en marxa una prova pilot amb 200 cases i fer la prova.

Entre els seus inversors hi ha Y Combinator, l'acceleradora on va fer els primers passos la plataforma de lloguers turístics Airbnb. En els últims vuit mesos, SolarMente ha passat de comptar amb una plantilla de 9 persones a ser 33 treballadors. De fet, Draijer assegura que la companyia ja és rendible i, encara que prefereix no compartir dades d'ingressos, preveu que l'any vinent l'acabaran amb 1.000 clients de subscripció i 1.000 instal·lacions a l'ús.

stats