AUTOMOCIÓ
Emprenem 13/11/2021

La muntanya russa de Heycar en temps de pandèmia

L’aplicació per a cotxes d’ocasió de Seat, Volkswagen i Daimler es beneficia d’una tempesta perfecta per al sector

3 min
El covid ha disparat la demanda de cotxes seminou

Fa pràcticament un any que Heycar va aterrar a Espanya. Una plataforma participada pel grup Volkswagen i Daimler-Mercedes que, a l’Estat, també té com a soci Seat, amb un 25% del capital. L’arribada va ser en plena pandèmia i, després de valorar la situació, els responsables van decidir tirar endavant el negoci. I sembla que no es van equivocar. “Anem per sobre del que havíem planificat”, explica Fedor Artiles, director general de la companyia a Espanya. La clau està en el que ell anomena una “tempesta perfecta per al sector”, una sèrie de circumstàncies que han disparat aquest negoci.

El confinament va impulsar la compra de cotxes seminous a través d’internet, un context que ja de per si beneficiava la companyia. Però després s’hi va sumar el desabastiment de matèries primeres, xips i semiconductors. Aquest factor també ha acabat sent positiu per als vehicles d’ocasió, perquè hi ha retards importants en el lliurament dels cotxes nous als compradors i, si tenen molta urgència, molts opten per un cotxe seminou. L’últim factor que també juga a favor del negoci són les regulacions de baixes emissions. Hi ha consumidors que necessiten desplaçar-se diàriament per Barcelona o altres ciutats amb zones de baixes emissions. Això els obliga a tenir un vehicle amb etiqueta de la DGT, però tenen dificultats per comprar-se’n un de nou i van al mercat de segona mà.

Artiles explica que la companyia no té dades històriques per fer una comparació amb l’any anterior, però sí que ha notat aquest increment de la demanda. “Vam arribar a tenir 24.000 cotxes a la plataforma i van baixar a 6.000, malgrat créixer en el nombre de concessionaris que treballen amb nosaltres”, apunta l’executiu. Evidentment, l’augment de la demanda i la baixada de l’oferta repercuteix en els preus. Heycar no s’atreveix a quantificar-ho, però el sector del cotxe d’ocasió calcula que l’increment s’acosta al 15%. La plataforma permet fer tot el procés de compra per internet, inclòs el finançament, malgrat que la majoria de compradors, un cop escollit el cotxe, prefereixen anar al concessionari a veure’l i acabar els tràmits. “El client és qui decideix fins on arriba en la compra digital”, indica Artiles.

La plataforma dona alguns avantatges als compradors. S’amplia el mercat perquè es pot accedir a concessionaris de tot l’Estat. Tots els cotxes tenen garantia, estan certificats i mai tenen més de 150.000 quilòmetres. A Artiles no li agrada parlar de cotxes de segona mà o cotxes d’ocasió. El negoci de Heycar, matisa, són els seminous i de mitjana tenen tres anys d’antiguitat. Malgrat que la plataforma està participada per grans marques com Mercedes, Volkswagen i Seat, els cotxes que s’hi ofereixen no són només d’aquestes firmes, sinó que n’hi ha de més fabricants. “Només un 35% dels cotxes que tenim en oferta són de les marques dels nostres accionistes”, explica Artiles. L’altre gran avantatge per al client continua sent el preu. La digitalització augmenta el ventall d’oferta i agilitza els tràmits. El resultat és un estalvi d’entre un 15% i un 20% per al comprador.

Heycar tampoc està lligada a una sola financera, ni tan sols a les dels accionistes. Així, cada client pot trobar la millor oferta. “Entre un 60% i 80% del preu del vehicle es finança”, diu el màxim executiu a Espanya. Tot i això, puntalitza que els cotxes més cars són els que requereixen menys finançament perquè habitualment els compren clients amb més poder adquisitiu.

Heycar va decidir entrar al mercat espanyol malgrat la pandèmia. Ja era present des del 2017 en altres països, com Alemanya primer i després el Regne Unit. S’havia adaptat la plataforma al mercat espanyol, s’havien fet els estudis de mercat, s’havien buscat els concessionaris (ara són més de 400 a tot Espanya i s’espera arribar als 500 a finals d’any), però la pandèmia ho va aturar tot. Tanmateix, es va repensar la decisió i finalment el desembarcament va tirar endavant. “Ha sigut una decisió encertada -indica Artiles- perquè la pandèmia ha accelerat la digitalització”.

stats