Alimentació
Empreses 18/02/2023

La mare i la filla que converteixen els tàpers en negoci

Nora Real Food va començar com a càtering i ara factura 3 M€ fent de cantina digital per a empreses

3 min
noraweb

BarcelonaA casa totes dues es diuen Nora, i a les dues els interessava la gastronomia. La Nora mare s'havia llaurat una carrera com a directiva en diversos sectors, però cultivava el seu somni frustrat de convertir-se en xef a estones lliures, omplint les panxes de la seva família. La Nora filla estava a punt de graduar-se a Esade i necessitava una idea per al seu treball final. De cuinar no en sabia tant, encara que sempre es trobava amb el mateix problema els migdies en què tenia poc temps per dinar i volia menjar bé: al restaurant més proper s'hi estava massa estona, si demanava per endur escollia opcions poc saludables i al supermercat s'acaba emportant sempre la mateixa amanida.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Així va començar Nora Real Food, un negoci que va néixer com a càtering i que ha anat evolucionant cap al que ells mateixos defineixen com una "cantina digital" per a empreses. El funcionament no és gaire complicat: els empleats demanen els tàpers a través de la seva pàgina web, poden escollir entre diverses opcions de menjar saludable i si volen fer un menú sencer (amb primer, segon i postres) o altres formats com el mig menú o un àpat amb un plat únic de mida més gran. Les comandes s'han de fer abans de les 11 del matí perquè l'equip de Nora Real Food tingui temps de cuinar i transportar-les fins a l'oficina cap a la una del migdia, però també es pot demanar per a tota la setmana. Sempre hi ha una trentena de plats, que van variant per no avorrir els comensals.

"Ens trobem amb empreses que volen una solució més flexible i que després de la pandèmia busquen adaptar-se a la seva nova realitat", explica a l'Emprenem Nora Vallcorba, la filla fundadora d'aquest projecte i consellera delegada de la companyia. De fet, alguns dels seus clients ho veuen com una manera de motivar els empleats a tornar a l'oficina després que aquests hagin provat les bondats del teletreball, que els permet evitar la feixuga tasca de fer-se el tàper la nit abans. "Vam començar el 2018, però el 2020 va ser l'any en què realment vam tenir un creixement exponencial", afegeix la cofundadora de Nora Real Food.

¿Qui paga per aquests àpats dissenyats per a l'oficina? Doncs depèn. Hi ha empreses que financen una part del cost per als seus empleats, d'altres que els inclouen com a part del tiquet restaurant o algunes que ho cobreixen tot. En altres casos, simplement posen l'opció a disposició dels treballadors, però són aquests els que corren amb la despesa. "Els beneficis per part de les companyies estan en auge i també es fa servir el menjar com a ganxo", indica Vallcorba. Actualment, ja serveixen més de 1.500 menús al dia i més de 25.000 al mes. L'emprenedora assegura que les empreses valoren que el servei no sigui una despesa fixa, ja que paguen més o menys en funció dels empleats que dinen aquell dia al seu lloc de treball.

De moment, les xifres del negoci han anat a l'alça. El 2021 l'empresa emergent va facturar 1,3 milions d'euros, que van augmentar fins als 2,9 milions l'any passat. Per a aquest 2023 la previsió és que els ingressos tornaran a augmentar fins als 4,5 milions d'euros. De fet, ja s'han hagut de mudar a una cuina més gran al barri del 22@ i donen feina a unes 40 persones. "El 2022 hauríem sigut rendibles, arribant al break even, però no va poder ser perquè som molt estacionals i també vam patir amb la inflació i els preus de l'energia", diu Vallcorba.

Entre els seus clients hi ha companyies del sector tecnològic barceloní com Wallapop, Glovo o Verse, però també empreses més tradicionals com la farmacèutica Ferrer, el despatx d'arquitectura Batlle i Roig, el gegant del pa congelat Europastry o la Mútua Terrassa. En total, compten amb prop de 120 acords amb corporacions de diversos sectors. Tot i això, el seu model també té competència: Wetaca és l'empresa madrilenya fundada per l'exconcursant de MasterChef Efrén Álvarez i que factura uns 13 milions d'euros a través de les subscripcions als seus tàpers.

El següent pas en el full de ruta de Nora Real Food serà gestionar no només cantines digitals, sinó també físiques, és a dir, els menjadors d'empresa de tota la vida. "Estem a punt de signar el contracte amb una multinacional espanyola per encarregar-nos de la seva cantina i obrir aquesta línia. Ara hi ha moltes empreses revisant contractes i que volen canviar respecte als grans jugadors d'aquest mercat", afirma Vallcorba.

stats