Esports
Emprenem 18/09/2021

L’esport que es va traslladar de la muntanya a la ciutat

Els centres Climbat han convertit l’escalada en una activitat urbana, familiar i rendible

3 min
Escalant a Climbat

Els més veterans de Montserrat, acostumats com estaven a grimpar amb rudimentàries cordes de cànem i botes de pell, no s’haurien imaginat mai que l’escalada hegemònica del 2021 seria urbana i practicada en espais tancats. Algú dirà que són esports diferents, però la realitat és que aquest canvi de model arriba gràcies a la proliferació dels rocòdroms, aquesta mena de gimnasos amb panells de fusta i preses de colors que s’han multiplicat per tot el país, especialment a Barcelona. A aquesta febre li podem posar una data simbòlica d’inici: l’1 de febrer del 2005, quan es va inaugurar Climbat, un petit rocòdrom al carrer Moianès.

Aquella estrena feia realitat el vell somni del seu director, Stephan Labarriere, un francès casat amb una catalana que havia tingut una visió: l’escalada havia d’obrir-se per evolucionar. Fins a aquell moment les poques sales d’escalada que hi havia a la ciutat estaven dirigides a practicants tradicionals, els que s’entrenaven al rocòdrom de cara a la sortida del cap de setmana a la muntanya. Labarriere va fugir d’aquell públic i va crear una fauna pròpia, familiar i de tots els públics. Així va néixer la que ha acabat sent la cadena de rocòdroms més veterana de l’Estat, que avui té set centres repartits pels estats espanyol i francès.

El centre de Sants va funcionar tan bé que anys després, i de la mà de la multinacional francesa Abeo -que va comprar la marca el 2011-, es van veure preparats per a un cop d’efecte. L’obertura de Climbat la Foixarda, el seu segon centre, que s’equiparava al nivell dels gimnasos d’escalada europeus i que es va convertir en un emblema per a la firma i per a Barcelona, ja que es va situar en un gimnàs a Montjuïc en desús des dels Jocs Olímpics del 92. Havia començat l’expansió, un creixement que no s’ha aturat i que els ha portat a obrir centres a Bilbao, Madrid, Saragossa i la francesa Metz. “El projecte ha anat evolucionant, no només expandint-se pel territori, sinó que també hem ampliat el concepte: hem passat de ser sales d’escalada obertes de mires a grans centres familiars i d’oci”, explica Antonio Pirruccio, cap d’operacions de l’empresa. La idea que havia començat Stephan Labarriere amb un minúscul rocòdrom a Sants s’ha fet realitat.

L’escalada d’avui ja no és només aquell esport que classificàvem d’extrem i que es practicava al medi natural. Ha passat a ser urbà, i ha fidelitzat un nou públic interessat en fer esport a la ciutat: “Ja no és una activitat de nínxol, s’ha democratitzat”, explica Pirruccio. Els centres d’escalada Climbat ja no només són la casa del militant escalador, són una referència per fer una activitat extraescolar per a nens, un possibilitat familiar i una opció per a esportistes que volen provar nous reptes.

Les inversions d’Abeo -un dels grups d’equipament esportiu més poderosos del món i proveïdor dels Jocs Olímpics de Tòquio- en centres Climbat han tingut el vent a favor: l’escalada és l’activitat de moda. “El creixement de l’esport i el nostre són paral·lels -diu el cap d’operacions de Climbat-. S’ha fet molt popular, i les sales d’escalada ens hem posat les piles, cada cop som més i ho fem millor”. A més, cal sumar-hi el factor dels Jocs Olímpics de Tòquio, l’última empenta per fer l’escalada encara més popular, sobretot des del moment que Alberto Ginés, escalador que s’entrena habitualment a Climbat la Foixarda, es va penjar la medalla d’or: la seva victòria promet una nova onada de practicants.

Els resultats parlen per si sols. “Fins i tot en l’any de pandèmia les xifres augmenten en dos dígits”, explica Pirruccio, que reconeix que l’impacte del covid els ha afectat menys del que esperaven. “Ha sigut dur, però la recuperació és molt ràpida i dinàmica si ho comparem amb altres sectors”, diu.

Aquest creixement porta a nous plans d’expansió, i la idea del grup és obrir sis rocòdroms nous en dos anys: “Formem part d’un grup que mira molt les inversions. De moment tenim dues obertures signades per als pròxims mesos”, explica el portaveu de l’empresa. Seran centres amb una pedra filosofal molt clara: escalada, públic familiar i oci, el nou Sant Grial dels gimnasos d’escaladors.

stats