Farmàcia

L’empresa que heretaven les dones però que dirigien els homes (fins ara)

Laboratorios Montplet, que ha tingut un pic de vendes de gel desinfectant, aposta ara pel repel·lent de polls

3 min
L’empresa que heretaven les dones però que dirigien els homes (fins ara)

El nom potser no us resultarà familiar, però si mireu la vostra farmaciola és molt possible que l’alcohol o l’aigua oxigenada que hi tingueu siguin de la marca Montplet, una empresa familiar de distribució d’alcohol etílic i venda de productes farmacèutics per a la desinfecció i la cura de la pell, com gel antisèptic o iode. Montplet es va fundar el 1889, gràcies a Jaume Prunés Font, com a magatzem i fàbrica de rectificar alcohol, i els seus principals clients eren la indústria química i farmacèutica i les fàbriques de begudes destil·lades.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Com que no va tenir descendència, el negoci familiar va passar a mans del seu nebot, Francisco Montplet Prunés, que va canviar el nom de l’empresa per l’actual Montplet i va fundar, a més, les destil·leries Montplet, dedicades a la fabricació i venda de licors. Eren els propietaris del desaparegut quiosc de begudes a la rambla de Canaletes. Francisco Montplet va diversificar el negoci entrant en el sector de la perfumeria, per exemple. Des de llavors l’empresa, que des del 2018 té dues àrees de negoci separades -Alcoholes Montplet, dedicat a la importació i distribució d’alcohols per a la indústria, i Laboratorios Montplet, per als productes farmacèutics i cosmètics-, ha passat de mares a filles.

Francisco Montplet va tenir quatre filles però, tot i heretar l’empresa, cap va entrar en el negoci i van ser els seus marits els que la gestionaven. No és fins a la cinquena generació que hi trobem una dona al capdavant, Vanessa Montfort, besneta de Francisco Montplet. Ni la seva mare ni la seva àvia, abans, havien agafat les regnes del negoci familiar. “La meva àvia, Marta Montplet, que va morir el desembre passat amb 92 anys, n’estava molt orgullosa, li feia molta il·lusió que dirigís l’empresa, perquè ella tenia l’espina clavada i s’hi emmirallava, però el seu pare no l’hi hauria permès mai. Ell deia que les dones havien de ser a casa o al Liceu”, recorda. Ella no només la dirigeix, sinó que també està capitanejant el canvi de rumb de la companyia. Montplet, que també elabora desinfectants i repel·lents d’insectes per a tercers, vol optar ara per la marca pròpia a través del canal de farmàcies, i aquest mes llançarà la nova línia Newell d’antirepel·lents d’insectes i polls.

En el canvi d’estratègia hi ha pesat també el rol de mare de Montfort i de la resta de directives -el 40% de la plantilla de cent treballadors són dones-. Qui tingui fills petits a casa ha conviscut en algun moment amb els polls i les picades d’insectes. “Ens vam preguntar: «Nosaltres, com a mares, ¿què voldríem per als nostres fills?» I volem productes eficaços però que siguin com menys perjudicials i tòxics per a la pell millor”, explica Monfort. En aquest sentit, la responsable de màrqueting, Montse Ortega, comenta que també han tingut en compte l’opinió dels petits de la casa, que els han empès a elaborar una línia de productes que sigui sostenible i respectuosa amb el medi, tant en les fórmules com en el packaging. Tot i que la producció per a tercers continua sent el negoci principal, la creació de producte i marca pròpia és una línia incipient que resulta “molt engrescadora per a l’equip” i vol ser una aposta de futur. “Estàvem acostumats a rebre instruccions i ara nosaltres decidim què fer i com”, afegeix Ortega. Aquest canvi d’estratègia ja s’havia decidit abans de l’esclat de la pandèmia, però el covid l’ha accelerat. Ara només el 5% de la facturació total del grup, que puja a més de 60 milions d’euros, prové de la marca pròpia Montplet, però l’objectiu és que aquesta xifra augmenti.

El covid ha revaloritzat els antisèptics, l’alcohol i el gel desinfectant de Montplet. “Sempre hem estat a casa teva i no ho sabies perquè són productes molt bàsics, però amb el covid hem notat que el consumidor aprecia el valor del producte que fem”, diu Montfort. Durant el pic de la pandèmia, Monplet va incrementar un 30% la producció de gel hidroalcohòlic i, tot i això, no van donar l’abast per cobrir l’augment de la demanda. Amb el covid, la seva expertesa s’ha posat en valor i això els ha animat a apostar per la seva marca. Segons Montfort, aquest afany innovador no és nou. “L’empresa, ja des del besavi, sempre ha sigut aventurera”. I ara, a més, amb un lideratge femení: “La presa de decisions és més col·laborativa i no tant ordeno y mando ”.

stats