COMERÇ
Empreses 27/10/2019

La vareta de Harry Potter que va ressuscitar les galeries Maldà

El ‘parc temàtic’ del friquisme triplica el preu del lloguer dels locals i porta l’espai a la plena ocupació

Xavier Grau
3 min
La vareta de Harry Potter que va ressuscitar les galeries Maldà

Van ser les primeres galeries comercials de Barcelona, al cor de la ciutat, però també van ser les primeres a entrar en declivi, cosa que després ha passat a d’altres. Però un projecte personal les ha ressuscitat. L’artífex és Rubén Sánchez, que hi va arribar per casualitat, quan buscava un local per a un dels seus proveïdors. El negoci no va reeixir, però ell, que tenia un negoci per internet, el Reino de Juguetes, i una botiga física a Sant Andreu, va decidir llogar un local per fer-hi una botiga temàtica sobre Harry Potter. Era l’octubre de l’any 2017. Des de llavors, el preu del lloguer dels locals a les galeries s’ha triplicat i pràcticament no queda cap local lliure, encara que alguns estan tancats perquè s’estan reformant.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

“La clau ha estat ajuntar la passió amb la professió”, diu Rubén Sánchez. La situació de l’immoble era complicada. Un palau del segle XVII, a tocar dels carrers Portaferrissa i la plaça del Pi, que el baró de Maldà va dividir entre quatre hereus, i que ara té una multiplicitat de propietaris entre els seus descendents i diferents administradors. El promotor de la botiga reconeix que un dels administradors va creure en el seu projecte i el va ajudar en un principi. Però també recorda que, quan va obrir la primera botiga, li va costar trobar finançament. Ara ja hi ha onze botigues temàtiques dins les galeries, no només dedicades a Harry Potter, sinó també a Bola de Drac o Joc de Trons, entre altres. “Ara són les entitats bancàries les que venen a fer-me les propostes”, diu Sánchez.

I els projectes no paren. Per a finals del mes de novembre pensa obrir un nou local, una botiga pop-up, en què la temàtica anirà canviant segons les votacions del públic. Però la traca serà l’any que ve, quan té previst obrir una botiga de 400 metres quadrats, quasi un 30% de la superfície de les galeries. Fa cinc anys Sánchez va començar sol el negoci. Ara, tot i que el Reino de Juguetes continua sent una societat unipersonal seva, sense socis, ja té 25 empleats.

Per la seva localització, es podria pensar que la majoria de clients són turistes que passegen pel centre de Barcelona. Però no: el públic és majoritàriament local, malgrat algun visitant despistat que hi entra i malgrat que cada cop més apareix a les guies turístiques de Barcelona. “És la gent de Barcelona qui ha salvat les galeries”, diu el promotor del negoci. Un termòmetre de l’èxit es pot trobar al cercador Google. Fa tres anys les galeries Maldà tot just tenien 170 ressenyes i la valoració era d’una estrella i mitja. Ara superen les 1.500 ressenyes i la valoració és de quatre estrelles i mitja.

A la part més propera a Portaferrissa encara queden alguns locals ocupats per botigues de souvenirs i similars. Però el canvi a les galeries és evident, i fins i tot algunes de les que estaven ocupades ja s’han adaptat al canvi, com una que ha passat de vendre samarretes, ventalls i castanyoles, a convertir-se en un local temàtic sobre el cub de Rubik.

Ser més que botigues. Aquesta és la premissa amb què treballa Sánchez. Per això, diu, no deixa de redecorar les botigues i millorar-ne l’ambientació, fins al punt que no es tracti només d’un comerç, sinó que sigui una espècie de parc temàtic. De fet, explica, d’una botiga temàtica sobre Harry Potter ara s’ha passat a pràcticament una ruta, en què els clients van passant d’un local a un altre. Per no perdre el pols del que volen els seus fidels, Sánchez té la seva pròpia tàctica. Molts dissabtes se’n va d’incògnit a les galeries, observa la gent i escolta els seus comentaris. I si hi ha massa cua, els hi demana perdó.

stats