Violència masclista
Emprenem Empreses 20/06/2023

Una granada de mà per alertar de la violència masclista al carrer

Flamaid és un dispositiu creat a Barcelona que avisa la policia i els contactes de confiança i fa saltar una alarma en cas de perill

3 min
I·lustració

BarcelonaEl disseny del producte és, possiblement, el més sorprenent. Té la forma d'una granada de mà com les que es llancen a les guerres, però en lloc de ser de color verd militar és blanca. Aquest petit objecte no explota quan se n'estira l'anella, tot i que sí que actua com una arma de defensa: està connectat per Bluetooth a una aplicació que avisa la policia i els contactes de confiança quan el seu propietari l'activa en cas de perill. També posa en marxa una alarma de 100 decibels que sona molt més fort que un crit humà (i promet arribar fins a dos carrers de distància). "Aquest producte neix de la necessitat pura. Les dones encara no estem segures en els espais públics", explica Julieta Rueff, la jove de 22 anys que hi ha al darrere de Flamaid, aquest dispositiu de seguretat amb forma de granada ideat a Barcelona.

Quan va entrar a la universitat, la seva mare li va regalar un d'aquests clauers de defensa personal amb alarma que es poden comprar a Amazon per menys de deu euros. "No n'hi havia cap de caràcter passiu, que no incités a la violència i que et mantingués sempre connectada", assegura Rueff. El color blanc no és casual. El va triar perquè volia que fos "una arma totalment pacífica" que no fos per contraatacar un agressor sinó per protegir-se. "Al mercat hi ha molts receptors de GPS i dispositius de so, però jo no en vaig trobar cap que fos un tot en un, a més connectat amb una aplicació personalitzable", afegeix.

La cofundadora de Flamaid –que està acabant la carrera de màrqueting i negocis internacionals a l'escola ESCI– creu que aquest aparell no només pot servir per a les dones que es vulguin sentir més segures anant pel carrer, sinó també a persones del col·lectiu LGTBIQ+, gent gran i infants. "És el teu àngel de la guarda, sempre està amb tu", insisteix. El disseny busca que sigui un dispositiu robust i resistent a l'aigua i els cops. A més, funciona amb piles per intentar que tingui més autonomia i l'usuari no se'l trobi sense bateria en un cas d'emergència.

En preguntar-li per les crítiques a alguns d'aquests sistemes d'autodefensa i si generen una sensació d'inseguretat contraproduent, Rueff admet que el problema de la violència de gènere als espais públics s'ha de resoldre des de l'educació, però defensa que mentre això no canvia i la societat pren consciència "les dones necessiten aquesta solució". Segons l'estudi Safer cities for girls de l'ONG Plan International, gairebé vuit de cada deu joves de Barcelona, Madrid i Sevilla han patit assetjament al carrer. L'objectiu de l'equip de Flamaid és llançar a la venda les primeres unitats abans del 25 de novembre, quan se celebra el Dia Internacional per a l'Eliminació de la Violència contra les Dones.

La idea de fundar l'empresa la va començar a desenvolupar a finals de l'any passat i en aquest procés a Rueff li van recomanar parlar amb Gemma Cernuda, la propietària d'Ellas Deciden, una agència de comunicació en femení. "Vaig quedar amb ella pensant que en trauria algun consell i vam connectar molt bé, així que vaig sortir de la trobada amb una cofundadora de la qual no podria estar més contenta", explica la jove, que ha decidit endarrerir un any la seva graduació per fer compatible la seva vida com a estudiant amb la d'empresària.

De moment ja són les segones guanyadores de la tercera edició del Pitch Competition Women Edition, un esdeveniment organitzat per AticcoLab, el programa d'acceleració de l'empresa catalana de coworkings. A banda de Cernuda i Rueff, a l'equip hi ha dos enginyers que també treballen en el desenvolupament del producte final. De cara a fer possible la producció (que es faria a Catalunya), esperen aconseguir tancar una ronda de 150.000 euros abans de l'estiu que els doni l'impuls definitiu cap al mercat dels dispositius d'autodefensa.

En les trobades amb inversors, Rueff s'ha trobat amb una realitat aclaparadora: la gran majoria són homes, que acostumen a apostar més per emprenedors també homes. Però la fundadora de Flamaid té molt clar que és tan important saber comunicar el perquè d'un producte al seu públic objectiu com al que no ho és: "I la manera perquè empatitzin és fer-los una pregunta: «Escolta, tu tens filles?»"

stats