Moda
Emprenem Empreses 01/04/2023

El Ganso, la moda 'pija' que ha revolucionat el Mundial de Qatar

La marca madrilenya s’ha vist involucrada en una polèmica per una suposada publicitat encoberta a RTVE

3 min
Il·lustració

MadridAssumeixen que "potser un error de comunicació" els va portar a ser considerats com una marca per a pijos, però de l'error a la realitat hi ha un salt. Així ho defensa Clemente Cebrián, un dels fundadors de la firma de moda madrilenya El Ganso. "És un estil europeu. Ens van encasellar amb un estil pijo, i som més aviat una marca internacional. A França ens relacionen amb qui és alternatiu", explica Cebrián en una conversa telefònica amb l'ARA.

Recentment, aquesta firma madrilenya fundada per ell i el seu germà, Álvaro Cebrián –no són família del reconegut periodista José Luís Cebrián–, s'ha vist envoltada per una polèmica que preferirien que "no els hagués esquitxat". La firma va copsar els titulars de premsa no per haver dissenyat una part de la roba de carrer de la selecció espanyola de futbol durant el Mundial de Qatar, així com de l'equip tècnic, sinó per una suposada publicitat encoberta durant les retransmissions de RTVE del mateix Mundial en què vestien els comentaristes i periodistes desplaçats per cobrir l'esdeveniment esportiu. En aquest cas, però, no comparteixen el mantra de Salvador Dalí que afirmava: "Que parlin bé o malament, l'important és que parlin de mi". "Espero que tot passi", lamenta Clemente Cebrián.

De fet, la polèmica fins i tot va provocar que la Comissió Nacional dels Mercats i la Competència (CNMC) obrís una informació prèvia. És a dir, fer una sol·licitud d'informació prèvia a l'empresa i prendre, un cop obtinguda la documentació, una decisió. "Amb les explicacions [de l'empresa] es va donar per tancat i parlat el tema. No hi ha cap indici sancionador", expliquen fonts de l'organisme consultades per l'ARA. Alhora, la cadena pública ha negat haver cobrat per aquest suposat patrocini.

"Luis Enrique, el seleccionador, es va portar molt bé amb nosaltres", comenta Cebrián. El cert és que més enllà de la polèmica amb l'ens públic, el fundador reconeix que el vincle de la marca amb la selecció espanyola els ha funcionat molt bé. "Vam treure una col·lecció específica vinculada a la selecció", explica Cebrián, i afegeix que a banda de l'equip espanyol, la firma també té vincle amb Aramón, gestor de l'estació d'esquí aragonesa Formigal, entre d'altres. En canvi, a diferència d'altres marques de moda similars a la seva, la relació amb els influencers ha estat més aviat escassa. "Hem fet molt poques coses perquè hem preferit destinar el pressupost a un màrqueting diferent. Entenc que pot funcionar molt bé, però no ho hem fet pels costos econòmics", comenta l'empresari.

60 milions de facturació

El Ganso va tancar el 2022 amb una facturació de 60 milions d'euros i un increment de les vendes del 20%. La xifra, però, està lluny dels més de 80 milions d'euros que van facturar en els anys 2016 i 2017. "Som una empresa 100% familiar", resumeix el fundador. Van néixer l'any 2006 a Madrid i des d'aleshores s'han expandit a diferents països, entre els quals hi ha França, Portugal, Xile o Kuwait. El camí no sempre ha estat fàcil. L'any 2018 van desvincular-se del fons d'inversió L Capital. "La història no va sortir bé perquè no estàvem preparats per a un fons així [de gran]", assegura Cebrián a l'ARA.

La seva relació amb el fons d'inversió va començar l'any 2015. L Capital és el braç inversor del conglomerat francès LVMH –fusió entre Moët et Chandon i Louis Vuitton– i va adquirir el 49% d'Acturus Capital, la societat matriu d'El Ganso, per convertir-se així en un soci estratègic. Tres anys després, però, la firma va tornar a mans familiars i el fons es va vendre la seva part.

Haver buscat aquell vincle amb noms com el de Moët o Luis Vuitton no és estrany si es té en compte que El Ganso no es defineix com a "caríssims". "Però tampoc et puc dir que siguem barats", matisa Cebrián. De fet, la marca i el seu estil es posicionen a la lliga d'altres noms reconeguts com Scalpers, Lacoste o Ralph Lauren. El seu potencial comprador és un home (el 80% de les vendes són roba o complements per al públic masculí) d'entre 30 i 50 anys i que treballa. "Amb ingressos i d'un nivell econòmic mitjà-alt", afegeix el fundador d'El Ganso. Malgrat que des de fa un temps també busquen un públic femení, assumeixen que està costant més. "Funciona en la part de vambes i a l'hivern amb abrics, jaquetes i americanes".

Actualment tenen 155 punts de venda arreu del món, quatre dels quals a Catalunya. No només botigues físiques pròpies, sinó també el que s'anomena córners, és a dir, botigues en grans centres comercials com El Corte Inglés, i una petita part a comerços multimarca. Un total de 500 persones treballen directament per a la firma.

stats