Alimentació
Emprenem Empreses 03/02/2024

Santapaciencia, l'èxit català dels brous amb més col·lagen del mercat

Aquesta empresa de Navàs ofereix un caldo d'ossos molt recomanat per metges i nutricionistes

3 min
Mercè Parcerisa, fundadora de Caldo Santapaciencia

Navàs (Bages)Futbolistes professionals de renom, persones amb ganes de cuidar-se, adults amb problemes d'articulacions, malalts oncològics, corredors d'alt rendiment, nens amb malestar digestiu o pacients de quiròfan. Aquest és el ventall de clients que habitualment fan la comanda a Caldo Santapaciencia, una marca catalana de brous saludables, fets amb ossos de pollastre, vedella i porc, que no para de créixer. La clau del seu benefici terapèutic és l'alt percentatge de col·lagen, concretament 30 grams per cada 500 ml —la concentració més alta del mercat—. És una proteïna que beneficia la salut òssia i articular, l'elasticitat de la pell, la recuperació i cicatrització muscular i el benestar intestinal.

Per aconseguir aquest resultat tan nutritiu, la recepta és senzilla, però a la vegada laboriosa: "Principalment, utilitzo ossos de vedella, de la part del genoll i el turmell, també carcanada de pollastre i una mica de peu de porc, es cobreixen d'aigua, arrenca el bull, en retiro les impureses i es couen a foc baix entre 24 i 30 hores", explica Mercè Parcerisa, fundadora i propietària de l'empresa, que està registrada com a Cousalut SL. Els ossos són ecològics i l'aigua alcalina, amb un pH superior a 8. La firma té en plantilla set empleats i, de mitjana, ven cada setmana entre 1.000 i 1.500 bosses de caldo de mig litre, a 8,49 € la unitat, amb la possibilitat de tenir descomptes per compres a l’engròs. 

L'obrador és a la carretera principal que travessa el poble de Navàs, al Bages, i en una cuina amb una caldera de grans dimensions, cada dos dies bullen 200 litres de brou, que els clients reben a domicili al cap d'un o dos dies, sense pasteuritzar ni conservants. El 90% de les comandes són en línia, però els paquets de brou també es poden comprar físicament a Navàs o en trenta punts de venda de tot Espanya. Parcerisa també fa divulgació a Instagram dels beneficis nutricionals dels seus productes i, de fet, s'ha convertit en tota una influencer del brou amb un compte que suma més de 28.000 seguidors.

De l'Hotel Ritz a fer menús per a una pacient de càncer

El projecte de Caldo Santapaciencia va començar a gestar-se fa setze anys quan Parcerisa, que treballava a l'hostaleria, va iniciar-se en el món de la nutrició. "Per inquietud personal, vaig interessar-me a millorar la meva salut perquè, tot i que no patia cap malaltia greu, sempre tenia mals i no em sentia bé", recorda. Des de llavors, va apuntar-se a diferents cursos i formacions i va provar tota mena de noves tendències d'alimentació, des de la crudivegana a la paleolítica. Paral·lelament, coincidint amb l'embaràs, va deixar la feina com a maître de l'Hotel Ritz de Barcelona per tornar al poble, a Navàs, i treballar a la carnisseria familiar. Allà va gestar-se la llavor del negoci de brous: "Una clienta que tenia càncer de pàncrees em va demanar pautes d'alimentació, jo vaig començar a preparar-li menús i entre els plats hi havia caldo d'ossos. Pel boca-orella, cada vegada més gent em demanava els menús, però jo no tenia mans per cuinar tant, així que des del 2017 em vaig dedicar només a fer els caldos i vendre'ls a la carnisseria".

Finalment, a principis del 2023, el negoci ja funcionava per si sol i Mercè Parcerisa va deixar la feina de la carnisseria per obrir l'obrador, just al local del costat, i dedicar-se exclusivament a Santapaciencia.

Empresària amb ànim terapèutic

Rere aquesta iniciativa empresarial hi ha una clara voluntat de contribuir al benestar de les persones. "Amb el Caldo Santapaciencia busco el millor producte per a la salut", diu Parcerisa: "A mi m'agrada crear i ajudar i ara estic aprenent a ser empresària, em mou l'empenta de saber que estic fent un aliment per a molts clients que el necessiten".

Les anècdotes, els comentaris i les converses amb els compradors habituals confirmen aquest ànim terapèutic de la marca: "Una clienta de Mallorca que van operar de càncer als intestins va fer tot el preoperatori i el postoperatori amb caldo d'ossos i els metges van al·lucinar del resultat", recorda. "També hi ha algun metge de l'Hospital Clínic de Barcelona que recomana regularment els meus brous, perquè venen molts clients per prescripció mèdica", afegeix.

A més del caldo d'ossos, Santapaciencia també produeix cremes de verdures, bullides amb el mateix brou en comptes d'aigua, i té una línia de cosmètica amb locions per a la pell fetes amb greix de vedella. La demanda és clarament ascendent: l'empresa aquest any té previst doblar el volum de vendes i ja pensa a obrir el negoci a Europa.

stats