ALIMENTACIÓ
Emprenem 01/02/2021

De la botiga que servia de rebost als pagesos a facturar 17 milions d’euros

Mitjans va néixer fa 111 anys com un local que elaborava menjar per al poble i ara ja exporta a la Unió Europea

Andrés Gavarre
3 min
De la botiga que servia de rebost als pagesos a facturar 17 milions d’euros

Josep Maria Mitjans lidera la quarta generació de l’empresa familiar de producció i distribució d’embotits Mitjans, fundada el 1910 a Moja (l’Alt Penedès). Els seus besavis van obrir una botiga, que posteriorment van ampliar amb un obrador, que servia de rebost per als pagesos del poble i els subministrava cada dia tot tipus de queviures i embotits que la família elaborava de les matances casolanes. Les matances, però, només es podien fer a l’hivern per les dificultats de conservar els productes.

A la dècada dels 30, però, el negoci va poder fer un gir gràcies a l’arribada de fàbriques de gel, que els va permetre allargar la conservació dels productes frescos i cuits i, de retruc, començar a comercialitzar fora del poble. Trenta anys més tard, de nou, l’empresa va tornar a fer una petita revolució. Aquest cop gràcies a l’arribada de cambres frigorífiques que van permetre elaborar tot tipus de productes durant tot l’any i estendre així la comercialització a la demarcació. “La primera generació produïa aliments per al poble, la segona per a la comarca i la tercera per a la província, però eren productes molt bàsics”, recorda Josep Maria Mitjans, l’actual gerent de l’empresa.

Quan ell es va posar al capdavant del negoci, amb el suport del seu pare, van decidir començar a obrir mercat primer distribuint a tot Espanya i després a la Unió Europea. Ho van aconseguir gràcies, sobretot, a l’elaboració de nous productes, començant pels pernils cuits.

Actualment aquell petit local s’ha convertit en una empresa on ja treballen 100 empleats i tenen dos obradors des d’on cada setmana serveixen a més d’un miler de xarcuteries. Però l’enfocament del negoci manté aquell caire del 1910: “El consumidor s’ha educat amb el comerç tradicional, un comerç de proximitat”, defensa Mitjans. Seguint també la tradició familiar, a la companyia ja s’han incorporat els dos fills de Mitjans, la Mariona i el Martí.

Com gran part de les empreses d’alimentació, la companyia ha aconseguit esquivar l’impacte de la pandèmia. Va tancar l’exercici del 2020 amb un creixement de vendes del 20%, que traduït en xifres vol dir que han passat d’una facturació de 14 a 17 milions d’euros. I de moment ja exporten un 3% de la producció. Entre els seus principals clients hi ha Dinamarca, Suècia i Alemanya. El seu objectiu és arribar al 7% però sobretot incrementar les vendes a l’estat espanyol.

Una de les claus de l’èxit de la facturació d’aquest any ha sigut sense cap mena de dubte el comerç online dels seus principals proveïdors. Abans de començar el 2020 preveien un increment d’entre un 5 i un 7%, però la crisi sanitària, en aquesta ocasió en positiu, els ha trencat totes les previsions i han acabat triplicant aquest percentatge. “Ha sigut una acció recíproca en què proveïdors i nosaltres hem sortit enfortits i reforçats, tant les seves vendes com les nostres s’han vist incrementades”. Un creixement que entre els clients particulars ha sigut d’entre un 12 i un 15%: “Tot el que abans es distribuïa a la restauració, ara es distribueix a les llars”.

En aquests 111 anys d’història la companyia ha rebut el reconeixement del sector. L’últim ha sigut aquest any amb el Great Taste Award, el sistema d’acreditació d’aliments i begudes amb més prestigi internacional, pel gall d’indi que elaboren de forma tradicional. De fet, el gall d’indi és el seu producte estrella i les xifres ho demostren. Un 35% de la seva producció és d’aquest embotit. “Des del nostre obrador de xarcuteria tradicional fem tota la gamma de productes per donar un servei complet a la xarcuteria tradicional especialitzada”, explica el responsable de l’empresa.

La botiga Miitjans a Olèrdola.

A banda de l’expansió del negoci, la innovació ha sigut una de les altres obsessions de la companyia en els últims anys, aposta que els ha permès millorar els valors nutricionals dels productes reduint, per exemple, el contingut en sal i al·lèrgens. “La innovació és una passió. Recuperem vells gustos i fórmules casolanes dels productes tradicionals i innovem en la presentació perquè encaixin amb el client d’avui”, detalla Mitjans. D’aquí han sortit combinacions com paté de sofregit de ceba i xampinyons o de cítrics i licor de taronja, entre d’altres.

El que de moment, però, no entra en els seus plans és l’elaboració de productes vegans, tot i que la demanda d’aquest tipus d’aliments s’ha disparat en els últims anys. “No és el perfil del nostre client”, assegura el responsable de l’empresa. Tot i així, no descarta la possibilitat d’incorporar elaboracions puntuals amb menys greix i més proteïna, barrejant la carn de gall d’indi amb verdures triturades en proporcions iguals: “La nostra introducció al mercat vegà haurà d’anar per aquí”, matisa.

stats