Transport
Emprenem  /  Empreses 09/07/2022

Les bicicletes catalanes es despengen del mallot groc

Tot i l’auge de la demanda en el sector, les empreses del Principat no han pogut competir amb les basques

Pol Casaponsa Sarabia
3 min
Les bicicletes catalanes es  despengen del mallot groc

No és cap secret que arran de la pandèmia les bicicletes estan vivint una segona joventut. Tant el seu ús com les vendes s’han disparat i han posat el sector al límit. Però com els ha anat a les empreses catalanes? Al llarg de la història, les basques han sigut les clares dominadores del mercat espanyol. Orbea, BH i Berria són algunes de les companyies que han acompanyat molta gent durant els seus trajectes amb les dues rodes. En canvi, les marques del territori català s’han quedat despenjades, i de les deu espanyoles amb més ingressos el 2020 només en trobem tres de Catalunya. Megamo, amb 23 milions d’euros en ingressos, és la més gran del país, molt lluny d’Orbea, que va facturar 200 milions. A part, en aquest rànquing també trobem la històrica Massi (15,5 milions) i Santafixie, que va ingressar 3,5 milions d’euros i està especialitzada en bicicletes urbanes.

Entre les companyies catalanes cal destacar que una de les que tenien més pedigrí va traslladar-se a Àlaba l’any 2020, després de ser adquirida per BH. Ens referim a Monty, original de Sant Feliu de Llobregat, fundada l’any 1983 per Pere Pi, que havia sigut directiu de Montesa i un històric pilot de motocròs. La marca va ser una de les referents en la modalitat de BMX, però en els últims anys ha canviat d’estratègia i s’han centrat en el transport urbà, amb una clara aposta per les bicis elèctriques i els tricicles.

Massi, En canvi, segons explica el responsable de màrqueting de la companyia, Marc Ganduxé, va tirar per un altre camí: “Mai hem volgut ser una marca de volum, sempre hem tingut com a objectiu produir bicicletes de les gammes mitjana i, sobretot, alta, enfocades a la competició, deixant de banda el mercat massiu de bicicletes econòmiques”, assegura. Justament aquesta és la tendència que més s’ha estès entre els productors de l’Estat, i potser és per aquest motiu que al mercat espanyol hi regnen empreses estrangeres. De fet, si mirem les cinc empreses que més venen a l’Estat només en trobarem una d’espanyola: Orbea. Per tant, les empreses estatals han hagut de buscar una sortida i mirar cap a fora. Segons el digital 2Playbook, la gran majoria de les companyies venen al mercat internacional entre el 80% i el 90% de la seva producció, i dels 380 milions que van ingressar les deu principals marques espanyoles, menys de 100 van venir del mercat interior, fet que mostra la poca transcendència que tenen.

Tot i això, després del confinament pel covid, les companyies es van trobar amb un problema: “Va haver-hi una demanda molt elevada de bicis de gammes baixa i mitjana, i no hi havia estoc per proveir-la”, explica Ganduxé. Amb el temps, però, aquesta situació ha anat millorant, tot i que ara “encara hi ha dificultats en el proveïment d’alguns components, com les forquilles i les transmissions”.

Un estudi fet per Eco Counter –una empresa que té sistemes per mesurar l’ús de les bicicletes en diferents ciutats espanyoles– deia que durant el 2021 van augmentar els desplaçaments amb el vehicle fins a un 40,7% respecte als tres anys anteriors, cosa que ha convertit Espanya en el setè estat d’Europa on més es fan servir les dues rodes a pedals. A més, segons un informe de l’Associació de Marques de Bicicletes a Espanya (AMBE), el 2020 i el 2021 es va repetir el rècord històric de vendes de bicis, amb 1,5 milions d’unitats, cosa que suposa un increment del 24% respecte el 2019, l’any prepandèmic.

Una altra gran aposta que han fet totes les empreses del sector ha sigut la bicicleta elèctrica. Tant és així que en els últims anys, tot i que les de muntanya segueixen sent les més venudes a Espanya, les elèctriques s’han convertit en les bicicletes que generen més ingressos a les empreses. De fet, aquest boom les ha convertit en el vehicle elèctric més popular a Espanya, per sobre dels patinets, els cotxes i les motos.

Un altre factor que ha sigut clau per poder adquirir aquesta posició ha sigut la possibilitat actual de convertir les bicicletes normals en elèctriques. Segons explica el responsable d’un taller de bicicletes anomenat Barcelona Mobility, Nil Nuñez, s’ha notat un “fort increment en la demanda de conversions”. Ell mateix explica que els clients interessats en aquest servei han canviat, i si abans majoritàriament eren persones que necessitaven el canvi per motius laborals, com podrien ser els riders, actualment “cada cop s’hi interessen més els particulars”.

stats