Turisme
Empreses 10/07/2021

Aquest estiu, vacances al neolític

Feel by Doing ofereix experiències tan originals com viatjar al passat, dormir a les antigues barraques de les vinyes o tastar cervesa amb el teu gos

Rut Font Camats
3 min
Aquest estiu vacances al neolític

La fugida més rupturista de l’era del covid bé podria ser un viatge al neolític. Aquesta experiència, que inclou reptes com aprendre a fer foc i sobreviure amb la precària tecnologia dels nostres ancestres, és a l’abast de la mà. És una de les estrelles del catàleg de Feel by Doing, que ens acosta a la vida dels humans fa 10.000 anys al Parc Natural dels Ports, a les Terres de l’Ebre. “Un historiador i biòleg ensenya a fer foc, a construir armes de pedra i a viure de la naturalesa”, explica Judit Esteban, fundadora de l’empresa. Amb l’objectiu d’integrar la història i la natura, els tallers costen 25 euros per persona, però els més intrèpids poden passar dues nits per 95 euros: “Abans dormien en una cova, però fa poc vam muntar un poblat ibèric”.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

No cal anar gaire lluny per trobar petites escapades originals per trencar amb la vida quotidiana. Aquesta és la filosofia d’aquesta agència i consultoria de turisme sostenible que ofereix activitats repartides per tot Catalunya. Les seves propostes van des de tasts de vins a la recol·lecció d’herbes aromàtiques per fabricar perfums, però totes tenen trets en comú: són respectuoses amb el medi i són conduïdes per treballadors locals.

“Fa catorze anys que em dedico al turisme i aquesta trajectòria m’ha permès saber el que m’agrada i el que no del sector”, reflexiona Judit Esteban, fundadora, directora, mans i cervell de Feel by Doing. Crítica amb el turisme de masses, Esteban va impulsar l’empresa l’any 2017 per “donar veu” a petits establiments i ser una alternativa a un model que “només beneficia les empreses grans”. Esteban fa d’intermediària entre els productors locals i els clients potencials, però també busca negocis amb interès turístic que no organitzen activitats turístiques com a tal, però que en podrien treure un benefici. És el cas del Parc Agrari del Baix Llobregat, on ha muntat una visita per conèixer la tasca d’una família de pagesos de tota la vida.

Feel by Doing té propostes de temporada culturals, gastronòmiques i tradicionals, de mar i de muntanya, organitzades amb més de 200 empreses amb què col·labora. La majoria d’activitats, que la mateixa directora ha provat per garantir que s’adeqüen a la seva manera de treballar, es basen en tallers o en experimentar un ofici tradicional durant unes hores. “Quan viatges recordes el que has fet, no pas el que has vist”, explica la fundadora: “Per això busco coses interactives”. Els tallers i rutes costen entre 10 i 65 euros per persona, depenent de l’activitat. Aquelles experiències que requereixen passar la nit poden arribar als 230 euros, com per exemple les barraques entre vinyes, on els turistes dormen en una barraca com feien els agricultors del Penedès durant el segle XVIII. Esteban intenta assignar preus “assequibles” per “trencar amb la idea que les activitats ecològiques són cares”. D’aquest preu, Esteban se n’endú una comissió mitjana del 20%, que oscil·la entre el 10% i el 30%.

També compten amb activitats pet friendly per a aquells a qui no els agrada deixar el gos a casa, inclòs un tast de tapes i cervesa sense alcohol apta per a humans i gossos en un bar de Barcelona. Altres activitats poden semblar rutes corrents, però Esteban les aprofita per “conscienciar sobre l’impacte que generem al medi”. “Intento que el guia o monitor ofereixi solucions”, conclou.

No és cap novetat que el sector turístic ha sigut un dels més afectats per la pandèmia. La temporada forta de Feel by Doing va del febrer al juny i del setembre al desembre, dos períodes que coincideixen amb els confinaments més estrictes del 2020. De fet, entre l’any 2019 i el 2020 els ingressos de l’empresa van caure un 53,9%. Esteban assegura que van poder aguantar gràcies a la segona branca del negoci, dedicada a la consultoria a empreses del sector per implementar criteris de sostenibilitat. Això va representar un 66% total de la facturació de l’any passat, una xifra que va capgirar el projecte, tenint en compte que el 2019 les experiències van ocupar un 74% dels ingressos. De cara al setembre, Feel by Doing vol recuperar els plans paralitzats pel covid-19: començar a organitzar activitats per a empreses i intentar captar més turistes internacionals.

stats