Tecnologia
Empreses 26/02/2022

La poca visió de Snapchat amb les seves ulleres de sol intel·ligents

El boom de vendes inicial es va alentir i de les 300.000 unitats de la primera tirada només se’n van vendre la meitat

2 min
La poca visió  de Snapchat amb  les seves ulleres  de sol intel·ligents

El 8 de novembre del 2017 va ser un dia negre als despatxos de Snap, la companyia propietària de la xarxa social Snapchat. Aquell dimecres, l’empresa va fer públics els resultats econòmics del tercer trimestre. Les xifres que no convidaven a l’optimisme. Snap seguia creixent, però no ho feia al ritme que els analistes havien previst. Al cap de pocs minuts es va desplomar a la borsa, amb una caiguda d’un 20%. Però la companyia no només passava per un moment difícil a nivell econòmic. El nombre d’usuaris que cada dia es connectaven a la seva xarxa social de fotografies efímeres tampoc acaba d’alçar el vol: si Instagram, la seva eterna rival, ja rondava els prop de 800 milions d’usuaris arreu del món, Snapchat només havia sabut créixer fins als 178 milions. Tot malgrat els esforços de la companyia per atraure nous usuaris amb un invent que havia de ser revolucionari: les ulleres de sol Snapchat Spectacles.

“Es tractava d’un giny que es va presentar com un complement per a l’ús de la xarxa social”, recorda Josep Maria Espinet, professor de l’àrea de comercialització de la Universitat de Girona (UdG). Dissenyades amb colors cridaners, les ulleres de sol duien incorporades dues càmeres a cada extrem de la muntura que permetien gravar en vídeo el que es veia tan sols clicant un botó situat a la barnilla. Estaven connectades amb el telèfon mitjançant Bluetooth i feien possible publicar-ho directament.

El llançament va venir acompanyat d’una gran campanya publicitària. Per distribuir-les, Snap va optar per una recepta que convertia el dispositiu en exclusiu: va instal·lar màquines expenedores d’ulleres anomenades Snapbot en punts secrets. A Barcelona, l’estiu del 2017 en va aparèixer una al Moll de la Fusta. S’hi podien comprar les ulleres en tres colors -corall, blau o negre- i venien acompanyades d’un cable per carregar-les i d’un estoig, a un preu de 150 euros, el mateix que a la pàgina web de la companyia.

“Però les estadístiques apunten que el 70% dels productes nous fracassen”, recorda l’expert. Les Spectacles no van ser cap excepció. En els resultats del tercer trimestre del 2017, Snap va reflectir-hi una pèrdua de gairebé 40 milions de dòlars arran de “l’excés de reserves d’inventari i els càrrecs de cancel·lació del compromís de compra d’inventari”, com admetia l’empresa i recollia The Verge. De la tirada inicial de 300.000 unitats tan sols n’havien venut 150.000, segons Evan Spiegel, el director executiu de Snap.

Després del boom inicial, el ritme de venda es va alentir. “Tenia diversos punts febles -analitza Espinet-. Les seves funcions essencials les podia fer un telèfon mòbil i l’estètica dels dispositius podia no agradar”, apunta. A més, l’expert assenyala els dubtes sobre la usabilitat, la necessitat de manteniment i la durada de la bateria, que podien dissuadir els compradors. Snap, però, no ha tirat la tovallola. Avui el projecte continua viu, però amb unes ulleres molt més evolucionades i centrades en la realitat augmentada. “És una idea interessant que pot trobar mercat”, conclou Jose Maria Espinet.

stats