Epic fails
Emprenem 19/02/2022

La dent de rata que va enfonsar les hamburgueseries Wendy’s a Espanya

Un rumor i un informe de l’OCU sobre la qualitat dels seus productes van provocar la marxa de la cadena

2 min
La dent de rata que va enfonsar les hamburgueseries Wendy’s a Espanya

A Espanya, el negoci de les hamburgueses se’l reparteixen McDonald’s i Burger King. Als Estats Units, en canvi, el panorama és un pèl diferent. Entremig dels dos colossos, hi apareix un tercer nom: Wendy’s. “Actualment, és la segona cadena d’hamburgueseries més gran dels Estats Units, té presència en més de 35 països de l’Amèrica Llatina, Europa de l’Est i Àsia i, el 2025, preveu tenir entre 8.500 i 9.000 punts de venda arreu del planeta”, resumeix Carolina Luis-Bassa, directora del departament d’empresa i gestió estratègica de la UPF-Barcelona School of Management. Així i tot, és probable que hagueu sentit a parlar molt poc d’aquesta marca. Malgrat els intents per entrar a Espanya a la dècada dels 80, no va arribar mai a aconseguir-ho. La recepta del fracàs amaga tot tipus d’ingredients: des de rumors sobre la troballa d’una dent de rata dins una hamburguesa fins a la publicació d’un informe demolidor a la revista de l’Organització de Consumidors i Usuaris (OCU) denunciant la qualitat dels seus productes.

L’inici d’aquesta història l’hem de buscar als anys 80. En aquella època, a Espanya, el sector de les hamburgueseries i del fast food s’estava començant a engreixar. “Ja hi havia aterrat Wimpy’s, Foster’s Hollywood, Burger King i Don Oso, i ben aviat ho faria McDonald’s”, contextualitza Luis-Bassa. Una de les marques que també va decidir fer el pas i intentar arrelar a Espanya va ser Wendy’s. La firma sabia que, als cinemes de l’Estat, els protagonistes de les pel·lícules nord-americanes devoraven hamburgueses i xarrupaven refrescs de cola amb canyeta, i va intuir que els espectadors aviat voldrien copiar-ho. “Wendy’s va acostar a Espanya la tradicional hamburguesa americana, amb una estratègia ideada per atraure el públic nostàlgic i amant dels Estats Units”, apunta l’experta. En aquells temps, la companyia estava expandint-se. De fet, als 80, no només va entrar a Espanya: també es va estrenar a Singapur, al Japó, a les Filipines i a Hong Kong. “A Espanya, va arribar a obrir 16 locals i a ocupar un lloc important dins el sector”, recorda Luis-Bassa. A les acaballes de la dècada, la cadena ja tenia els peus als cinc continents.

Als 90, però, la companyia va replegar-se. Després d’haver plantat la llavor a desenes de nous mercats, va quedar-se tan sols amb els que eren rendibles. A Europa Occidental, Burger King i McDonald’s ja s’hi havien fet molt forts. Coincidint amb la publicació d’un informe de l’OCU que denunciava irregularitats sanitàries en establiments de les tres marques, Wendy’s va anar desapareixent de la zona. A Espanya, però, va topar amb un element inesperat, que va acabar d’enfonsar-la. “Va córrer el rumor que s’havia trobat una dent de rata en una hamburguesa, un fet que va causar pèrdues milionàries al sector”, apunta l’experta. Amb un intent de contrarestar l’informe de l’OCU i el rumor, les franquícies espanyoles de Wendy’s van canviar de nom. “Van passar a anomenar-se Welcome, sense donar cap mena d’explicació a ningú”, recalca Luis-Bassa. El 2000 van abandonar el mercat espanyol.

stats