Empreses 02/03/2014

El racó del consumidor

i
Josep Maria Galí
2 min
El racó del consumidor

Saber

Hi ha una dita cèlebre que diu: el saber no ocupa lloc. Ben bé no és cert: els llibres ocupen espai, i molt. Encara que és discutible que molts dels llibres que es publiquen tinguin alguna cosa a veure amb el saber. Heidegger deia que el problema de pensar és saber què és el que val la pena ser pensat. El que val la pena ser sabut, heus aquí la qüestió. Independentment de consideracions filosòfiques, el consum que farà possible un futur millor es basarà més en la transmissió de coneixement que en la transmissió de béns materials. El mercat del saber té avui en internet una oportunitat de difusió inimaginable.

Transparència

De la impremta a internet hi ha un salt d’escala, un univers nou. No tenim cap idea de com la transmissió de coneixement farà transparents els mercats i impedirà transaccions abusives basades en la manca de transparència (en la informació imperfecta, que diuen els economistes). Però les empreses no podran lucrar-se de valors afegits que se sustenten sobre la manca de coneixement dels clients. En això es basava una gran part de les tècniques de gestió d’intangibles, les famoses marques. Fi. Els intangibles del futur seran transparents i legítims o no seran. Ningú podrà cobrar-ne un sobrepreu.

Persuasió

És curiós veure com els mercats financers valoren les empreses que generen coneixement. Facebook genera una quantitat de coneixement sobre la població que era inimaginable fa deu anys. Les possibilitats de segmentació fina que ofereix són sensacionals. S’arribarà al punt que les empreses podran oferir a qui ho busca allò que busca i en el moment en què ho vol. L’estalvi en persuasió serà enorme. I l’estalvi en maldecaps per als ciutadans, farts que els truquin per vendre’ls qualsevol fotesa, enorme. Serà un món més humà, lliure del màrqueting del bombardeig, de la perdigonada i de les estratègies de guerra.

stats