Retweets
Empreses 23/04/2023

El permís que no arriba per a 7.400 punts de càrrega públics

Catalunya compta amb el 20% dels carregadors públics que hi ha a tot Espanya

2 min
Un carregador per a vehicles elèctrics a Girona.

L’estat espanyol no és només el segon productor europeu de cotxes, per darrere d’Alemanya. També és una potència en la fabricació de carregadors per a vehicles elèctrics: 360.000 unitats l’any passat –per valor de 300 milions d’euros–, amb previsió de fregar el mig milió aquest 2023. Ara bé, el 87% d’aquesta producció s’exporta a altres mercats, perquè Espanya es troba a la cua d’Europa tant en venda de cotxes elèctrics com en infraestructures per carregar-los.

La Unió Europea va acordar fa un parell de setmanes que d’aquí tres anys, el 2026, hi haurà d’haver almenys un punt públic de càrrega de cotxes cada 60 quilòmetres de via. Que són gairebé exactament els que hi havia a final d’any a l’Estat: 21.573, segons dades de l’associació Aedive d’impuls de la mobilitat elèctrica. Per tant, nominalment estem molt a prop del mínim europeu, però molt per darrere d’altres països. Concretament, a la dinovena posició del rànquing: si a l’Estat hi ha 1,6 carregadors cada 100 quilòmetres; a Itàlia n’hi ha 9,2; a Portugal en tenen 24,9; a Alemanya, 25,8, i als Països Baixos, 64,1, quaranta vegades més que aquí.

Segons l’entitat, un dels motius principals d’aquest endarreriment són –quina sorpresa!– les traves administratives, tant per l’accés a subvencions com pels permisos per instal·lar estacions de càrrega noves. A finals de l’any passat hi havia a l’Estat uns 7.400 punts de càrrega públics pendents d’algun permís, més del 34% dels existents.

Centrant-nos en Catalunya, un 20% del total estatal de carregadors públics són aquí –el 13% a la demarcació de Barcelona–, i un 84% d’aquests són de potència inferior als 50 quilowatts. Val a dir que estan força ben aprofitats: el percentatge d’ocupació és del 9% al 12% del temps, entre el doble i el triple de la mitjana estatal. Pot semblar poc considerant que el parc espanyol de cotxes elèctrics supera els 325.000 entre purs i híbrids endollables, però és que el 86% dels conductors disposen de carregador propi, sigui a casa o a la feina. Una última xifra extreta de l’Anuario d’Aedive: un 8% dels conductors de cotxe elèctric reconeixen que algun cop se’ls ha acabat la bateria i han hagut de demanar auxili. Jo ho trobo raonable, però a Twitter m’han dit que és massa alt. Vostès què en pensen?

stats