ESPORT
Empreses 15/01/2022

Esquís retro de fusta fets a mà al Pirineu

La marca berguedana Liken Skis, creada per l’enginyer Oriol Baró just abans de la pandèmia, va rebre el Premi Nacional d’Artesania al desembre

Anna Reig
3 min
Esquís retro de fusta fets a mà al Pirineu

Uns esquís de fusta, fets a mà i de quilòmetre zero. Així són els Liken Skis, una marca creada per Oriol Baró des d’un petit taller de la Pobla de Lillet (Berguedà) que el desembre passat va guanyar el Premi Nacional d’Artesania. La seva aventura va començar el 2015, quan amb dos amics seus, en Toni i l’Adrià, van proposar-se un repte: construir els seus propis esquís. “Tots tres som enginyers i vam pensar que podríem aprofitar el nostre coneixement en un àmbit que ens apassionava, la neu i la muntanya”, afirma Baró.

No hi ha un protocol específic per fabricar esquís, així que tots tres van començar a formar-se de manera autodidacta. Després de llegir molta informació i visualitzar alguns tutorials per internet, van comprar la maquinària que necessitaven i van enllestir els seus primers esquís. “Vam veure que funcionaven molt bé, i el projecte va seguir perquè amics i coneguts ens en demanaven uns d’iguals”, explica l’enginyer.

Aquesta història hauria pogut acabar-se en aquest punt, però la inquietud de Baró va anar més enllà. Des que va començar la universitat s’havia traslladat a Barcelona, primer per estudiar i després per treballar-hi com a enginyer en una multinacional. Tanmateix, no estava del tot satisfet: “Tenia una feina estable amb molt bones condicions salarials, però enyorava la muntanya i la meva vida al poble”.

Aleshores seguia meditant la possibilitat de fer de la seva afició pels esquís un negoci. El 2017 es va apuntar a un curs d’emprenedoria i l’any següent va crear Liken Skis, no sense un cert vertigen. “Vaig decidir deixar la feina i apostar cegament per la marca. Creia que, si funcionava, podria tornar a viure al poble i ser molt feliç”, destaca.

Tres anys més tard, Liken Skis és una marca consolidada que ha viscut més temps en pandèmia que sense. “L’hivern passat va ser difícil perquè moltes pistes estaven tancades. Tot i això, vaig seguir treballant la marca i aquest any ha tornat a despuntar amb nous clients i molta gent interessada”, diu Baró. Va començar amb només un model d’esquís i ara ha ampliat el seu catàleg. Fa esquís de pista, de muntanya, de telemarc i defree ride. A més, també té altres productes de marxandatgecom agendes, samarretes i dessuadores.

Liken Skis s’ha fet coneguda a través del boca-orella i també gràcies a les xarxes socials, sense gaires inversions en publicitat. “El fet de publicar un contingut molt cuidat estèticament [a Instagram] ha ajudat a crear una bona imatge de la marca”, apunta Baró. També és present en algunes escoles i clubs d’esquí de la zona, com La Bòfia o Bemountain, i col·labora amb botigues i hotels.

Baró només fabrica els esquís per encàrrec i la seva intenció no és fer créixer exponencialment el nombre de clients, sinó atendre amb la màxima cura els que ja té. Quan algú li demana uns esquís, primer fa una avaluació de quin model s’ajusta més a les seves necessitats. Els esquís triguen entre quatre i sis setmanes a entregar-se-li, però el client ho viu com una experiència. “Vaig passant-li fotografies quan retallo les fustes, quan lamino l’esquí... Viu en la distància tot el procés”, afirma.

Els esquís són fets amb un 85% de fusta, ja que aquest material els proporciona tant una gran qualitat com una estètica retro. Si bé és cert que a primera vista els Liken recorden uns esquís més antics; en canvi, tenen incorporats una sola plàstica i uns cantons metàl·lics com els esquís convencionals. A més, segons Baró, “molta gent desconeix que els esquís professionals de competició també tenen el nucli de fusta”.

Els principals clients de Liken són persones amb alt poder adquisitiu, però sobretot apassionats de l’esquí. Com que el producte és fet a mida, es poden personalitzar gravant-hi missatges o dibuixos, de manera que molts compradors aprofiten dates especials com Nadal o aniversaris per regalar-los. Baró admet que no són uns esquís assequibles per a tothom, però en justifica el preu pel seu valor afegit: “Al final qui s’ho pot permetre té uns esquís que no els ha fet una multinacional des de l’altra punta del món, sinó una persona amb les seves pròpies mans”.

stats