30/06/2013

Congelar la fruita i evitar-ne el malbaratament

2 min

Manolo Bellsolell té 78 anys i tota l'energia d'un emprenedor de 30. Després de treballar molts anys com a director general d'una gran empresa del sector metal·lúrgic, Bellsolell, doctorat en enginyeria industrial i amb estudis d'administració d'empreses, va decidir que no volia jubilar-se. "Em sentia fort i valent per muntar un negoci nou, que oferís una solució a algun problema de mercat", recorda Bellsolell. Fa cinc anys va trobar un possible repte: com congelar la fruita sense que quedi aigualida i perdi el seu gust i textura. I fent experiments a la cuina de casa seva Bellsolell va arribar a un mètode relativament fàcil i econòmic, basat a extreure aigua de la fruita abans de congelar-la. "La fruita està formada per milions de cèl·lules, que no són més que esferes plenes de líquid. En congelar-la, l'esfera s'infla i es trenca, per això surt aigualida", explica Bellsolell a la planta pilot que ha instal·lat a Esplugues de Llobregat.

Patentada

Cryosalus és el nom comercial de l'empresa fundada el 2009 per Bellsolell per comercialitzar la seva innovadora tecnologia, que va desenvolupar i patentar gràcies a un capital inicial de 750.000 euros, provinent d'inversions de família i amics. La tecnologia calcula i extreu la mesura justa d'aigua per a cada fruita per garantir-ne la descongelació idònia. "La tecnologia ha despertat molt d'interès entre els pagesos i productors de fruita locals, ja que així no han de llençar producte, però fer-la servir suposa una inversió inicial forta en logística i emmagatzematge i pocs estan disposats a fer-la", diu Bellsolell, que ara ha enfocat la seva estratègia comercial cap als distribuïdors, i no tant cap als pagesos. Aquesta segona fase requereix una ampliació de capital de mig milió d'euros i actualment estan buscant inversors. "Tenim un potencial de creixement increïble: al món es produeixen 600 milions de tones de fruita anuals, només a Espanya uns 12 milions, la meitat per a l'exportació", insisteix l'emprenedor. La tecnologia Cryosalus pot ajudar a reduir les pèrdues causades per la fruita que no s'arriba a consumir (entre un 30% i el 50%, segons el país) o que no troba sortida al mercat europeu perquè es fa malbé en el transport marítim, com el cas dels mangos del Sud-est Asiàtic i l'Índia.

Negoci emergent

"La nostra tecnologia pot suposar una oportunitat de negoci per a països emergents amb una enorme quantitat de fruita de la qual no es treu profit", diu Bellsolell. Cryosalus està a punt de tancar acords amb dues productores de fruita de Mèxic i del Perú, principals proveïdors d'alvocat dels EUA. Per altra banda, la venda de bosses de fruita congelada, pelada i tallada a supermercats també pot ajudar a estimular el consum general de fruita. Cryosalus ha començat a vendre bosses de fruita preparada (120 grams) sota la marca Dura Fruits. Es venen a uns 1,20 euros la unitat i van dirigides als consumidors de classe mitjana-alta i també per ser usades en el sector de la pastisseria.

stats