INDÚSTRIA
Empreses 12/02/2022

Els altres carregadors catalans que donen la volta al món

La vallesana Circontrol va facturar 45 milions d’euros, un 35% més, gràcies al boom de l’electromobilitat

i
-XAVIER GRAU DEL CERRO
3 min
Els altres carregadors catalans que donen la volta al món

Espanya és a la cua del cotxe elèctric. No només en vendes -malgrat que creixen, és un dels estats de la UE amb menys matriculacions-, sinó també en la infraestructura de recàrrega, molt per sota de la que hi ha a Europa. Però, tot i això, la indústria catalana ha sabut veure les oportunitats de futur amb empreses líders en la indústria dels carregadors. I no només parlem de Wallbox, l’unicorn català que la matinada vinent s’anunciarà a la mitja part de la Super Bowl. Hi ha altres casos destacables com Circontrol, una empresa familiar de Viladecavalls que dissenya i fabrica els seus carregadors de cotxe elèctric i els ven a mig món.

La gosadia és tan gran que l’empresa ha sigut capaç d’exportar els seus carregadors per a vehicles elèctrics a Qatar, un estat que se situa entre els líders mundials de producció de gas i petroli. De fet, els ven en seixanta països de tot el món, però els seus principals mercats són a Europa, amb el Regne Unit al capdavant. També és present amb èxit en altres regions com el Sud-est Asiàtic. La clau de la trajectòria, explica Antoni Maria Grau, director de desenvolupament corporatiu de Circontrol, està en la forta inversió en recerca i desenvolupament i la prudència inherent a l’empresa familiar, que es resumeix en reinvertir els beneficis i no endeutar-se.

Els números ho deixen clar. La facturació del 2021 va assolir els 45,2 milions d’euros, un 35% més que el 2020, quan van ingressar 33,6 milions. Malgrat la pandèmia, van tancar amb un creixement del 5%. Aquest 2022, la companyia espera arribar als 60 milions en vendes. Tot un èxit per a una empresa amb només vint-i-cinc anys d’existència. Circontrol va arrencar amb un negoci d’eficiència en els aparcaments, amb sistemes de guiatge o il·luminació led. En aquest segment va participar en projectes com el de les Torres Petronas, a Kuala Lumpur, i el Marina Bay Sands, a Singapur, entre molts altres. Però fa catorze anys el propietari, Ramon Comellas, va intuir el negoci dels carregadors de cotxes elèctrics, que complementava molt bé amb els aparcaments. Ara els carregadors ja aporten el 90% del negoci.

El talent és crucial en els resultats de Circontrol. L’empresa ja té quasi 240 treballadors. Però la meitat són enginyers i el 80% de la plantilla -a la qual, per cert, se li exigeix el domini de l’anglès, perquè la majoria de clients són estrangers- té un perfil tècnic qualificat. Captar tot aquest talent no és fàcil, reconeix Antoni Maria Grau, malgrat admetre que, “a diferència d’altres sectors, l’electromobilitat és cool i és més fàcil atreure aquest tipus de professionals que en altres indústries”.

Però aquest talent necessita recursos per donar fruits. Circontrol dedica cada any el 13% del pressupost a recerca i desenvolupament (R+D). Una aposta clara que permet nodrir el mercat dels productes que demana. De fet, la companyia dissenya i fabrica des de carregadors domèstics, de 3,5 kilowatts (kW), fins a grans carregadors ultraràpids, de 350 kW. La gamma de productes i la innovació pròpia són el que “permet competir amb les grans empreses mundials del sector”, diu el director de desenvolupament corporatiu. La companyia va llançar el 2021 tres nous models de carregadors de fins a 350 kW que han atret l’interès del mercat, perquè minimitzen el temps de recàrrega.

Circontrol confia en un creixement més que sostingut del negoci. Algunes xifres ho avalen. Les vendes de cotxes elèctrics van augmentar un 26% a tot el món l’any passat. A la Xina ja suposen el 12% de les noves matriculacions i a Europa el 15%. Això vol dir que s’haurà de desenvolupar més infraestructura de recàrrega. No només en domicilis particulars o en xarxes públiques, sinó també en les denominades electrolineres, que requeriran punts de càrrega ràpids i ultraràpids per ser competitives. També les flotes d’empresa i sobretot les de la logística de l’última milla s’estan electrificant arran de l’impuls de la descarbonització de les ciutats. Per tant, cada cop les furgonetes i els petits camions de repartiment d’aquestes flotes seran més elèctrics i les companyies del sector necessitaran carregadors a les seves instal·lacions.

Però la descarbonització pot anar més enllà de les zones urbanes. És anecdòtic, però significatiu: Circontrol va vendre el primer carregador de 150 kW per a autobusos a Jordània. Es farà servir per carregar els nous autobusos elèctrics que porten els turistes a les ruïnes de Petra.

stats