Viatges
Emprenem 20/03/2022

L’accidentat i fugaç viatge d’Amazon Destinations

2 min
Imatge Amazon Destinations web

El 5 de juliol del 1994, en un petit garatge de Seattle, Jeff Bezos va fundar Amazon. Aleshores era tan sols una llibreria en línia que rebia 2.000 visites mensuals. Avui s’ha convertit en un colós del comerç electrònic i la logística: té més d’un milió i mig d’empleats a tot el món, és una de les marques més valuoses del planeta i els seus paquets amb tota mena de productes arriben a cases dels cinc continents. “El 60% dels ingressos d’Amazon, però, no li venen de l’ecommerce i la paqueteria, que són els seus serveis més populars”, alerta Andrei Boar, professor de finances de la UPF-Barcelona School of Management. Durant els seus 27 anys de vida, la companyia ha viscut un gran procés de diversificació. Actualment, per exemple, té un peu al món de la domòtica amb els dispositius Alexa; al dels serveis de computació al núvol amb Amazon Drive, i al de l’entreteniment amb pla- taformes com Twitch i Prime Video. Però, amb l’exploració de nous camins, Amazon no sempre ha acabat arribant a bon port

Des dels inicis, la companyia ha tingut molt clar que vol ampliar els serveis que ofereix, encara que sigui entrant en sectors molt diferents –apunta l’expert–. A diferència dels petits emprenedors que sovint s’ho juguen tot a una carta, Amazon pot assumir les pèrdues inicials que es generen quan neix un nou projecte”. Amb aquest model de negoci ben inculcat a l’ADN de l’empresa, el 20 d’abril del 2015 va posar en marxa un nou servei: Amazon Destinations. Es tractava d’una pàgina web només disponible als Estats Units especialitzada en oferir escapades de proximitat que es poguessin fer amb vehicle privat. “Més del 40% de tots els viatges de plaer interiors als Estats Units són escapades d’entre una i tres nits, a indrets pròxims i fàcils d’arribar-hi amb un cop de cotxe”, explicava Tom Cook, portaveu de la companyia. Amazon havia detectat un possible nínxol de mercat i havia decidit endinsar-s’hi.

D'entrada la plataforma es va activar tan sols amb hotels de les àrees metropolitanes de Los Angeles, Nova York i Seattle. Quan va arribar l’estiu, Amazon hi va incloure hotels per fer escapades al golf de Texas, de Boston i del nord de Califòrnia. En total, ja permetia allotjar-se en 35 ciutats. Ara bé, el 13 d’octubre del 2015, tan sols mig any després de néixer, Amazon Destinations va deixar d’estar disponible. D’explicacions, Amazon en va donar ben poques. “N’hem après molt”, es va limitar a dir el portaveu, tal com recull Techcrunch.

Però, segons Andrei Boar, Amazon Destinations va fracassar per un motiu principal: “A través de la plataforma, els clients tan sols podi- en contractar-hi l’allotjament. El fet que no permetés comprar bitllets per a altres mitjans de transport, com el tren o l’avió, restava atractiu davant la competència”. Amazon Destinations va topar amb un mercat amb unes bar- reres d’entrada massa grans, amb por- tals com TripAdvisor i Expedia, que hi regnaven. “Ells oferien paquets de vi- atges, no només una de les parts”, con- clou.

stats