TECNOLOGIA
Empreses 30/09/2012

Els mapes d'Apple: amb Steve Jobs hauria passat?

L'aplicació que substitueix Google Maps als iPhones i iPads sorprèn els analistes i els usuaris per la seva immaduresa i ineficàcia

Jordi Sabaté
3 min
Els mapes d'Apple: amb Steve Jobs hauria passat?

Si actualitzem els nostres telèfons iPhone amb la nova versió del sistema operatiu iOS, la número 6, i activem la flamant aplicació Maps potser tindrem moltes sorpreses. Per començar, si li demanem que ens indiqui com arribar a casa nostra és possible que, vivint a la plaça de la Universitat de Barcelona, ens enviï a Can Fatjó, a Cornellà, o a l'inrevés.

Apple ha retirat Google Maps dels seus aparells i ha apostat pels seus propis mapes. De moment, tenen lleugers defectes de precisió, però no són els seus únics problemes. De vegades, simplement ens diu que el que busquem no existeix, encara que sigui el lloc que estem trepitjant en aquell mateix instant, o ens mostra un pedaç de fotografies de satèl·lit en blanc i negre al costat d'altres en color. En definitiva, el nou Maps ha anat acompanyat de l'escàndol.

En un primer moment, la majoria de mitjans especialitzats van posar el crit al cel i van assegurar que en vida de Steve Jobs això no hauria passat mai. Aviat, però, han sorgit reflexions més reposades per explicar per què Apple, una empresa que ho controla tot fins al mínim detall, ha alliberat una funció tan inacabada i que, a més, apareix per substituir Google Maps, que és una de les millors elaborades tant per a mòbils iPhone com per als que tenen Android.

Autonomia

Alguns mitjans especialitzats, com GigaOM, han recordat que Apple no seria on és avui si no fos pels dissenys arriscats, i en bona mesura fallits, que Jobs va llançar en el passat. D'altra banda, a ningú se li escapa que l'objectiu principal d'Apple és, en plena guerra de les patents amb Google i Samsung, aconseguir la màxima autonomia respecte a un enemic que està resultant molt difícil de vèncer.

Potser la idea inicial d'Apple era esperar una pròxima generació d'iOS i millorar mentrestant el seu Maps. Però el contraatac de Samsung a l'Àsia per paralitzar les vendes de l'iPhone, i frenar així la seva expansió al continent a favor del Samsung Galaxy III, pot haver precipitat la decisió de treure l'enemic de casa.

L'enemic és Google, que nodreix el Galaxy III amb el sistema operatiu Android. La seva presència a l'iPhone via Google Maps s'havia tornat massa perillosa des que a la primavera va amenaçar de cobrar l'ús dels seus mapes als proveïdors de serveis. Tenint en compte els 200 milions d'usuaris d'iPhone, Apple hauria hagut de pagar unes quotes enormes perquè aquests poguessin gaudir d'una de les funcions que defineixen més un smartphone . Sens dubte, Google va ensenyar les urpes a Apple.

Però a més d'una funció alliberadora, la irrupció de Maps sembla que té molt d'aposta de futur. Apple s'ha associat amb la plataforma de recomanacions Yelp i el fabricant de navegadors GPS TomTom. En conseqüència, Maps està dotat del seu propi sistema d'informació geolocalitzada a la qual pot incloure la seva publicitat en lloc de la de Google. Amb 200 milions de potencials usuaris, el mercat està servit. A més, el programari de TomTom converteix l'iPhone en un eficaç navegador GPS per a cotxes, cosa del tot nova i útil. Potser sí que Steve Jobs s'hauria arriscat.

Programari de ràpid aprenentatge

A Google saben que el procés d'aprenentatge d'una plataforma de mapes, a partir de les recerques dels usuaris, és ràpid. Apple ha fitxat enginyers de Google i podria, en dos mesos, escurçar molt les distàncies gràcies al seu programari d'aprenentatge, similar al del cercador. D'altra banda, sembla que Google Maps intentarà reaparèixer a l'iPhone com a aplicació descarregable, encara que, segons Eric Schmidt, expresident de Google, no tenen cap pressa.

Poc temps per reaccionar

Els analistes creuen que el període d'aprenentatge de Maps ha de ser curt. Molts usuaris no han actualitzat els seus telèfons amb iOS 6 per por de perdre Google Maps i, de fet, el problema dels mapes està frenant les compres de l'iPhone 5. La reaparició de Google Maps com a aplicació afavoriria l'actualització i la compra, cosa que explicaria per què no vol forçar un llançament que ajudaria l'enemic.

stats