MODA
Empreses 22/09/2019

El trajo pot haver mort, però la moda masculina es reinventa

El relaxament de les relacions personals fomenta l’abandonament de les peces de roba més formals

Leandre Ibar
3 min
El trajo pot haver mort, però la moda masculina es reinventa

“S’estan convertint en una matèria primera. Es compren a l’engròs i el client només mira el preu”. Amb aquestes paraules el dissenyador britànic Neil Prosser, fundador de la cadena de roba de luxe Flannels, resumia l’evolució del pilar sobre el qual, tradicionalment, s’havia construït la moda masculina: el conjunt d’americana i pantalons. Ja no té la tirada d’abans i el sector ho nota.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

Fa poques dècades era el vestit estàndard per a la majoria d’homes, que en tenien per a totes les ocasions: el de diumenge, el de cada dia, el dels funerals o el dels casaments. Actualment, però, ha desaparegut del dia a dia per a la majoria de la població.

Malgrat això, tot i el declivi en l’ús quotidià, durant anys el vestit d’home va continuar manant en dos àmbits concrets: “les relacions professionals i les ocasions especials”, sobretot celebracions. Ho explica Luis Sans, president de l’empresa barcelonina de moda Santa Eulalia. No obstant, fins i tot en aquests contextos aquest conjunt està avui en clara decadència. “En tots dos casos encara es porta, però molt menys”, indica.

L’explicació que hi troben els experts és un profund canvi d’hàbits en les relacions personals. “La tendència a vestir de manera més informal és generalitzada a tot el món occidental”, explica Sans. Una tendència, tanmateix, que va més enllà de la roba: “Abans tothom es deia «senyor» i la gent amb càrrecs eren «il·lustríssims» i «honorables», però ara ens diem pel nom”, recorda. Així doncs, el tracte avui és més relaxat i això també es nota “en la manera de vestir”, conclou. També hi ha contribuït el creixement de les empreses tecnològiques, on els grans empresaris sempre han fet gala del seu ambient informal.

A nivell de les grans companyies del sector de la moda, el canvi de gustos es nota. Per exemple, l’empresa Tailored Firms va créixer des de la seva creació el 1973 fins a convertir-se en el gran especialista en vestits a preus assequibles dels Estats Units. Malgrat haver-se diversificat amb noves marques, Men’s Wearhouse -la seva firma de roba formal per a home- continua sent la seva filial més important, la qual cosa s’ha notat en els resultats de l’empresa: el segon trimestre del 2019 va presentar una facturació de 790 milions, un 34% menys que el mateix període de l’any anterior. Les vendes del grup porten anys a la baixa, la qual cosa s’ha vist reflectida en les accions de l’empresa al Nasdaq, en què estan en el seu mínim històric.

També les marques més locals pateixen aquest nou paradigma del vestir. Sans assegura que la seva botiga, una de les més emblemàtiques del passeig de Gràcia, “encara té una oferta extensa” de conjunts d’americana i pantalons. “En quedem pocs”, afegeix. Ara bé, en el seu cas, no vol dir que no creixin.

“Òbviament, venem menys trajos, però venem més altres productes”, diu Sans. El creixent gust per la informalitat ha obligat la indústria de la moda a reformular la seva oferta per pal·liar la davallada del vestit d’home. Aquesta tendència ha arribat a tot el sector: fins i tot les marques de més luxe tenen línies de l’anomenat fashion streetwear ( moda de carrer, en anglès): samarretes, vambes, texans i dessuadores.

Però ¿hi ha un camí de retorn cap a la formalitat? En aquest sentit, el propietari de Santa Eulalia apunta que el desús del conjunt d’americana i pantalons no vol dir que ja no ens arreglem. Sants afirma que les americanes es continuen utilitzant de manera general en ocasions formals, però acompanyades amb altres tipus de pantalons, o amb samarretes, o de colors menys clàssics. A més, “hi ha professions on anar ben vestit encara és senyal d’èxit”, afegeix, com ara els advocats.

Malgrat això, Sans creu que sempre “es pot tornar enrere”, però “mai es torna enrere igual”. Molt difícilment, doncs, tornarem a les èpoques en què tots els homes vestien amb americana i pantalons a joc.

stats