MODA
PAULA SOLANAS

La fàbrica d’‘instagramers’ que enamora les marques

21 Buttons és una aplicació creada per dos catalans que connecta les fotos dels ‘influencers’ amb el comerç electrònic

La fàbrica d’‘instagramers’ que enamora  les marques / PERE VIRGILI Zoom

Fins a 1,3 milions de persones reben cada dia a l’instant la roba que porta posada la bloguera catalana Dulceida. Ho fan a través de 21 Buttons, l’aplicació creada per dos catalans que han vist en la devoció per la imatge dels instagramers més famosos una oportunitat per dinamitzar el món del comerç electrònic. Es tracta d’una xarxa social mòbil que permet etiquetar les peces de roba que apareixen en una fotografia i les enllaça directament a l’ e-commerce on es poden adquirir, una funció que encara que costi de creure Instagram no ha arribat a incorporar.

Amb aquesta premissa, 21 Buttons ha aconseguit sumar en aquesta aventura els grans noms del postureig a l’Estat, com ara Jessica Goicoechea i Belén Hostalet, que pengen religiosament els seus looks a l’aplicació. Malgrat la connexió amb la xarxa social de Mark Zuckerberg, el cofundador de l’aplicació i conseller delegat, Marc Soler, assegura que 21 Buttons ja no és només un complement a Instagram. “La plataforma ha evolucionat per convertir-se en un producte complet, on es pot fer tot el procés: des de buscar inspiració fins a acabar comprant un producte”, assegura. És a dir, més que competir, coexisteixen. Aquest graduat en administració d’empreses va conèixer el seu soci, Jaime Farrés, quan tots dos treballaven a la consultora McKinsey a Madrid. “Tots dos volíem engegar alguna cosa, va sorgir aquesta idea i vam començar a treballar-hi en les estones lliures”, explica. La primera versió de 21 Buttons va arribar a la botiga d’aplicacions d’Apple el setembre del 2015, i des d’aleshores ja ha aconseguit un milió d’usuaris mensuals únics i tres milions de descàrregues entre tots els mercats en què opera.

El model de negoci es basa a cobrar un percentatge a les marques per cada transacció que es completa gràcies a la plataforma. A més, es manté la fidelitat dels usuaris que hi pengen continguts oferint-los una recompensa econòmica per cada peça que aconsegueixen vendre a través del seu perfil. Aquest sistema, per tant, permet resoldre una de les grans incògnites que s’ha establert en la nova era de les xarxes socials: quant val un instagramer? Doncs tant com les compres que sigui capaç de dirigir a les marques que vesteix. “Per a ells s’ha convertit en una eina pràcticament professional, perquè no necessites tenir una col·laboració amb una marca per començar a monetitzar i els simplifica molt la vida”, diu Soler. És més, en aquest sentit, l’objectiu que hi ha darrere l’aplicació també és que aquests ingressos no només estiguin reservats a la jet set d’Instagram, sinó que qualsevol usuari pugui cultivar una base de seguidors que li permeti guanyar visibilitat. Encara que el projecte hagi nascut amb l’etiqueta mil·lenial enganxada al front, Soler insisteix que el públic objectiu no és només jove i que cada cop se’n fa un ús més generalitzat.

La relació amb les marques s’estableix a través d’acords, amb els quals accepten que indexin els seus articles per aconseguir arribar a la comunitat de 21Buttons. “Cada firma té la seva aplicació, però això és una porta d’entrada que pot tenir més impacte sobre les vendes”, explica l’emprenedor. L’empresa prefereix no compartir xifres sobre la seva facturació, però Soler detalla que actualment compta amb una plantilla de 35 treballadors que espera ampliar en el departament tecnològic i de producte.

El capital risc ha arribat a les mans de la start-up a un ritme vertiginós. En poc més d’un any han aconseguit tancar tres rondes de finançament: la primera, a principis del 2016, els va concedir mig milió d’euros de business angels del sector i alguna consultora. Aquesta injecció de diners va anar seguida d’una altra el febrer d’aquest any, amb la qual el fons Samaipata Ventures (del fundador de l’apli de menjar a domicili La Nevera Roja) i el vehicle per a start-ups del Sabadell hi van invertir tres milions d’euros. Aquesta atracció d’inversors es va completar a principis d’octubre, quan la companyia va aconseguir captar una ronda de deu milions d’euros en què també han entrat altres firmes de capital risc, com Kibo Ventures. De fet, l’empresa ja ha estès aquesta febre fashionista a altres països com Itàlia i el Regne Unit, i es prepara per arribar a nous mercats europeus després d’aquesta ampliació de capital. Tot perquè la moda arribi de l’ influencer al cistell del consumidor.