RESTAURACIÓ
XAVIER GRAU

Pizza i pasta poloneses a la borsa espanyola

L’empresa propietària de La Tagliatella vol cotitzar al mercat continu i quedar sota l’aixopluc de la zona euro

Pizza i pasta poloneses  a la borsa espanyola / YOLANDA LÓPEZ Zoom

Un dels efectes de la globalització és que es pot estar prenent un cafè a la Xina i viure la mateixa sensació que si es fos a San Francisco o a Barcelona. Això passa per l’extensió mundial que tenen moltes franquícies de restauració, com Starbucks, KFC, Pizza Hut i Burger King. I sembla que Espanya és un bon lloc per a aquesta mena de negocis, fins al punt que un gegant mundial del sector, la companyia AmRest, ha decidit traslladar la seva seu des de Polònia a Pozuelo de Alarcón i es planteja començar a cotitzar a la borsa espanyola.

L’empresa és un autèntic gegant de la restauració, amb firmes pròpies com La Tagliatella, Blue Frog i KAAB, a més d’actuar com a franquiciada o masterfranquiciador d’altres marques com KFC, Pizza Hut, Starbucks i Burger King. Un autèntic gegant amb 1.650 restaurants i 38.000 treballadors en 16 països: Polònia, la República Txeca, Eslovàquia, Hongria, Romania, Bulgària, Sèrbia, Croàcia, Eslovènia, Rússia, Espanya, França, Alemanya, Portugal, Àustria i la Xina.

De moment la companyia ja ha convocat una junta d’accionistes per al 6 de juny, la primera que farà a Espanya després del trasllat de seu, en la qual s’abordarà la sortida a la borsa espanyola -la companyia ja cotitza a Varsòvia-. De fet, AmRest ja ha començat a mantenir contactes amb la Comissió Nacional del Mercat de Valors (CNMV) i ha enviat a l’organisme algunes informacions, entre les quals la del canvi de domicili i la convocatòria de la junta.

Una junta que a l’ordre del dia inclou diversos punts per facilitar la cotització a Espanya, com l’autorització al consell d’administració per fer els tràmits necessaris, una ampliació de capital amb càrrec a la prima d’emissió de 21 milions i un split per incentivar el moviment a borsa, convertint en 10 accions de 10 cèntims d’euro cada acció actual d’un euro. No se sap quin sistema seguirà la companyia per sortir a borsa, però fonts de l’empresa apunten al listing, el mateix sistema que va seguir al seu dia el Banc Sabadell, que consisteix a posar al mercat les accions amb la mateixa valoració de la companyia en llibres. D’aquesta manera es deixa al criteri del mercat l’ajust de la cotització, però sense fer una oferta pública de venda o de subscripció d’accions, uns sistemes que utilitzen les companyies quan busquen captar nous recursos.

La pregunta és per què AmRest, que ja cotitza a Polònia, s’ha traslladat i vol saltar a la borsa espanyola. La companyia, creada el 1993, va anar creixent, però no va fer el gran salt fins al 2010 amb l’entrada de Warburg Pincus al seu capital. Amb la bossa plena, l’any següent, el 2011, va comprar a Corpfin una empresa amb seu a Barcelona, Restauravia, propietària de La Tagliatella, en una operació de més de 200 milions d’euros que va permetre a la companyia de restaurants italians expandir el model a altres països. Restauravia ara forma part d’AmRest i té la seu a Pozuelo de Alarcón, un canvi que va coincidir amb l’aterratge de la seu social d’AmRest a Espanya i amb la fugida d’empreses de Catalunya després de l’1-O.

Però la Tagliatellano és l’únic motiu per traslladar l’empresa a Espanya i cotitzar al mercat continu. Al darrere, diuen fonts que coneixen l’operació, hi ha la intenció d’entrar en una borsa aixoplugada per l’euro. Espanya, el segon país en vendes d’AmRest, “és un mercat més rendible i més estable”, reconeixen fonts de la companyia.

AmRest està ara en mans de fons -FCapital Dutch, Nationale-Nederlanden, AVIVA, PZU PTE- i un terç de les accions cotitzen lliurement a borsa. La companyia té a Espanya 220 establiments La Tagliatella i 50 KFC, amb 3.340 empleats, a més de 300 treballadors a les oficines d’AmRest. A més, el setembre passat va obrir a Madrid el primer restaurant Blue Frog d’Europa. L’última gran operació va ser a l’abril, quan es va convertir en el masterfranquiciador de Pizza Hut a Rússia, l’Azerbaidjan i Armènia.

El creixement de la companyia es reflecteix en les vendes del primer trimestre: 348 milions d’euros, un 31% més que el mateix període de l’any anterior. A Espanya van arribar a 55 milions, un 13% més.