MODA
NATÀLIA VILA

L’esforç de Privata per mantenir viva una marca històrica

Gruppo Privata gestiona les llicències d’aquesta empresa, originària d’Olot, i busca fabricants on estampar l’etiqueta

L’esforç de Privata per mantenir viva una marca històrica / JORDI OLIVÉ Zoom

“Hi ha ben poques marques a Espanya que tinguin el reconeixement, la trajectòria i la història de Privata”, diu el portaveu de Gruppo Privata, Danel Barrenechea. Una història que es remunta a fa més de 90 anys, a Olot. El 1925, el seu fundador, Joan Sala i Villegas, va crear la marca pensada com a roba per treballar, per a les feines del camp i del mar. Aleshores, la firma de la coneguda etiqueta triangular operava amb el nom de Privat. No va ser fins als anys setanta que la marca va fer-se un lloc important en la moda de carrer i va adoptar la imatge amb què encara es comercialitza avui: amb el nom de Privata i el logotip del triangle esglaonat invertit.

Però el temps ha anat deixant marques en la història de Privata. Tot i això, la companyia ha anat canviant de mans, resistint-se a morir. I fins ara. Actualment, la propietat d’aquesta firma està en mans d’un grup suís anomenat Privata 1973. “Nosaltres [Gruppo Privata] es podria dir que som la sucursal d’aquest grup a Espanya i ens dediquem a gestionar les llicències de la marca”, explica Barrenechea.

“És un sistema empresarial interessant però complex”, admet el portaveu a Espanya, que aclareix: “El que fem és cedir l’ús de la marca a altres fabricants que no en tenen i necessiten un nom al mercat”. A la pràctica, això vol dir que -des que l’any 2000 Gruppo Privata es va convertir en l’hereu de la marca- aquesta companyia es dedica a buscar fabricants i dissenyadors, majoritàriament a Catalunya, que tinguin un producte digne de dur el nom de Privata on poder estampar-hi l’etiqueta.

“Tenim 25 llicències, per a les diferents línies de roba com ara dona, home, nen, bany...”, explica Barrenechea, que afegeix que, com a gestors d’una marca amb tanta història, són “meticulosos” a l’hora de tancar acords, perquè l’esperit, la filosofia i la qualitat de marca es mantinguin intactes. Actualment, les seves peces de roba es venen en unes 2.500 botigues multimarca i altres punts a tot Espanya, sense comptar el canal online.

“La millor cosa de treballar amb aquesta marca és que la gent l’estima; es manté en una categoria mitjana-alta i la gent la recorda amb alegria”, explica aquest portaveu, que assegura que, en una de les activitats que van promoure a través de les xarxes socials, van demanar als clients que es fotografiessin amb roba de la marca: “Hi havia gent que apareixia a la foto amb el seu jersei, de fa 40 anys, impecable”, assegura Barrenechea.

D’altra banda, la pitjor part per a aquests propietaris ha sigut l’esforç que ha suposat ressuscitar la marca després de la crisi que va patir a finals dels anys noranta, quan l’aleshores fabricant va acabar fent suspensió de pagaments.

El 2015, la marca va intentar tornar a prémer l’accelerador. Els actuals propietaris i gestors de la llicència van tirar endavant una nova fase de rellançament que consistia en l’obertura d’una botiga física, en fase pilot, a Girona. Però l’aventura no va reeixir: “Vam acabar tancant la botiga, però ja estava previst, era una prova pilot”, assegura Barrenechea. La companyia manté que “l’establiment de Girona va ser una botiga pilot per fer un estudi de mercat i saber com funcionaven totes les llicències en un mateix punt de venda”. Tres anys més tard d’aquesta experiència, els empresaris no perden la fe i la marca torna a tenir plans. La recerca de llicències per fer productes ha anat creixent però encara falten les de roba de llit, bijuteria i joieria, viatge i, sobretot, les línies tèxtils de nen i dona.

Privata té passat i present, però també futur. Segons els seus gestors, que no donen cap xifra ni de facturació ni de resultats, aquest 2018 tenen previst obrir la plataforma de botiga online. “Estem convençuts que el futur estarà ple de grans moments”, assegura el portaveu de la firma del triangle. L’objectiu més immediat, doncs, és l’expansió tant digital com a través de botigues físiques i fomentar l’exportació, segons avança la mateixa companyia.

La firma s’adapta als nous temps però manté l’essència intacta. “L’única llicència que mantenim nosaltres és la del símbol de la marca, el jersei de llana reciclada”, explica Barrenechea. Un model, amb tres versions diferents (amb mitja cremallera, coll tancat i totalment obert) i dos colors que, encara avui, es fabrica exactament amb els mateixos patrons i els mateixos fabricants d’Olot que fa 70 anys.

“L’hem conservat així perquè representa l’esperit i la filosofia de la marca”, reconeix Barrenechea, que admet que, al mateix temps, això converteix la peça en un model tan peculiar que és difícil que encaixi en la línia de cap altre fabricant. “Encara ara fa olor de llana reciclada i és una mica més car que la resta, però és el nostre símbol”, afegeix el portaveu de l’empresa. En canvi, es tracta d’un jersei que, segons aquests llicenciataris, té més sortida per a l’exportació que per al consum intern. Paradoxalment, malgrat tota la història i l’origen de Privata, aquest model es ven més en països estrangers on, segons Barrenechea, “el model eco-friendly funciona molt millor”.

Més continguts de l'emprenem