INDÚSTRIA
LEANDRE IBAR

Làsers manresans per conquerir el mercat indi

Macsa ID, dedicada a l’etiquetatge amb làser, crea una ‘joint venture’ amb el gegant industrial Shapoorji Pallonji per abastir el subcontinent

Làsers manresans  per conquerir  el mercat indi / FOTO: JORDI ROVIRALTA / MUNTATGE: JORDI OLIVÉ Zoom

Tot i que la quantitat d’empreses catalanes exportadores cada cop és més gran, no és habitual que una companyia mitjana de Sant Fruitós de Bages entri al mercat indi de la mà d’un dels gegants industrials d’aquell país. Això és el que ha fet Macsa ID amb la multinacional Shapoorji Pallonji, amb seu a Bombai.

Macsa ID produeix maquinària i programes per a etiquetatge i codificació amb làser. És a dir, fabrica els aparells que permeten escriure els codis de barres i altres etiquetes a tot tipus de productes, així com les màquines lectores. Aquest marcatge pot servir tant per a productes de consum com per a etiquetatge destinat a la millora logística de les empreses, com per exemple la traçabilitat o l’organització de magatzems.

La catalana ha creat una joint venture amb Forbes, una de les filials de Shapoorji Pallonji, adquirida el 2012 i dedicada al marcatge i la codificació, però també al transport, l’automatizació i altres aspectes logístics. La joint venture és al 50% per a cada part, que farà que Forbes comercialitzi els productes de Macsa a l’Índia. “Ells hi aporten el capital i nosaltres la tecnologia”, explica Jordi Piñot, conseller delegat de Macsa ID. L’objectiu no és únicament abastir el mercat indi, sinó també el de països com Bangladesh i Sri Lanka.

L’empresa índia va anar a buscar Macsa ID arran dels problemes de la seva divisió de làsers

Actualment, Shapoorji Pallonji té 60.000 empleats arreu del món i una facturació de gairebé 5.900 milions d’euros. Entre els seus clients hi ha multinacionals com l’alimentària Unilever o el fabricant de dentífric Colgate. “Dins de l’estructura de Forbes tenien una divisió de làsers, però no els acabaven de funcionar”, diu Piñot. Van contactar amb ells, afegeix, per poder trobar solucions als problemes. “És com un honor que ens hagin triat”, assegura Piñot.

Macsa ID va néixer a finals dels 70 dins de l’empresa Franum, dedicada a la fabricació de segells de goma des del 1908, però amb els anys es va reconvertir per abraçar la tecnologia del làser, que guanyava pes ràpidament com a tècnica d’etiquetatge, en detriment de la tinta. “Vam veure que la indústria passaria pel làser”, diu Piñot, que destaca l’avantatge que és “una indústria que no embruta”. El 1983 ja s’havia redirigit cap a la codificació i el 1989 va obtenir la seva primera patent. L’any passat va tancar amb una facturació superior als 37 milions d’euros i uns beneficis de gairebé un milió i mig d’euros, segons el registre mercantil.

Actualment, Macsa és l’única empresa espanyola que es dedica al marcatge per làser. Els seus competidors, de fet, només són dues empreses nord-americanes, una de polonesa i una de japonesa. Un dels punts forts de Macsa és que la seva tecnologia permet “controlar el feix de làser per poder gravar en els productes en què es vol gravar”, diu Piñot. “En estàtic és més senzill”, afegeix, tot i que Macsa també ofereix solucions per gravar productes dins la cadena de producció i que, per tant, es troben en moviment. Hi ha productes que requereixen que el gravat es faci “al moment”, ja sigui perquè no poden passar per una altra cadena o perquè l’empresa prefereix reduir temps i espai.

La internacionalització de Macsa ID va començar fa anys, inicialment amb socis locals. Amb els anys, però, han optat per “començar de zero” en alguns països, com Portugal, el Regne Unit i la Xina (en els dos últims hi tenen centres de producció). L’empresa del Bages també té oficines comercials a Mèxic i a Malàisia, per la qual cosa entrar en un mercat com l’Índia no suposa una novetat per a una pime acostumada a treballar a l’estranger. La diferència respecte a les experiències prèvies és fer-ho de la mà d’un gegant en un mercat de 1.100 milions d’habitants, i fer-ho, a més, en igualtat de condicions.

La família propietària de Shapoorji Pallonji, una de les més influents de l’Índia, té un 18% del gegant Tata

L’acord signat per Macsa a l’Índia és amb Forbes & Company, fundada el 1767 a Bombai. Per la seva banda, la matriu de Forbes, el grup Shapoorji Pallonji, és un dels principals hòldings industrials de l’Índia, el tercer motor de l’economia asiàtica per darrere de la Xina i el Japó i un dels mercats emergents més importants del món.

Tant Shapoor Mistry, actual president de Shapoorji Pallonji, com tota la seva família estan entre les dinasties més riques i poderoses del subcontinent indi, tot i ser oficialment irlandesos. El pare de Shapoor i expresident del grup, Pallonji Mistry, es va nacionalitzar irlandès -la seva dona és nascuda a Dublín- i va renunciar a la ciutadania índia. Tot i ser propietari d’un dels conglomerats industrials més grans de l’Àsia, poc més se’n sap, a part de la seva afició als cavalls i al criquet.

De fet, els tentacles de la família Mistry arriben molt més enllà de la seva empresa, ja que també controla el 18% de les accions de Tata, un altre dels grans grups industrials indis, propietari de les marques de cotxes Jaguar i Rover. Mentre que Shapoor Mistry lidera el negoci familiar, el germà petit, Cyrus -un dels personatges més peculiars del món empresarial del país-, va arribar a presidir Tata entre el 2011 i el 2016. Va ser llavors quan, mitjançant una sèrie d’intrigues al consell d’administració, el va fer fora Ratan Tata (hereu de la família que dona nom a l’empresa i cunyat d’Aloo Mistry, alhora germana de Shapoor i Cyrus Mistry), en un entramat de tenses relacions familars més propi d’una pel·lícula de Bollywood que de l’avorrit món de la indústria. Un entramat familiar que queda lluny a Macsa ID, que s’haurà de limitar a abastir l’Índia dels seus làsers.