ALIMENTACIÓ
Empreses 30/10/2016

Aigua mineral de la Xina a preu d’or

La marca asiàtica Bama escull Barcelona per introduir a Europa la seva aigua ‘premium’, a cinc euros el mig litre

Xavier Grau
3 min
Aigua mineral de la Xina a preu d’or

“Ens cobren per una cosa que els dóna Nostre Senyor”, deia un personatge televisiu en rebre la factura de l’aigua, un bé que és a la natura. Doncs bé, no només les companyies d’abastiment fan negoci amb aquest element, l’H 2 O, sinó que companyies de begudes volen incrementar les seves vendes gràcies al líquid element insípid i incolor.

Inscriu-te a la newsletter Empreses Inscriu-t’hi
Inscriu-t’hi

L’última en arribar a casa nostra és la xinesa Shenzhen Bama Wanfuquan Beverages, que s’ha marcat l’objectiu d’entrar al mercat europeu i, per fer-ho, ha posat un peu a Calais (França) i un altre a Barcelona. La idea és vendre aigua mineral embotellada procedent de la zona de Bama, a la Xina. La seva estratègia de màrqueting és la longevitat. En aquesta regió, a la província de Guangxi, hi ha 100 persones de més d’un segle de vida per cada 100.000 habitants. Aquesta estranya proporció d’avis s’atribueix a la composició de la seva aigua, afirma la companyia.

L’empresa, controlada per la família Yang, ja exporta als Estats Units, Austràlia i l’Iran, i ha posat un peu a Sud-àfrica, Corea de Sud i Nova Zelanda. Però ara vol entrar amb força a Europa, on el consumidor aprecia l’aigua mineral. Però el seu producte no estarà a l’abast de totes les butxaques. Importar l’aigua té un cost important de transport. Això fa que l’ampolla de mig litre arribi al mercat europeu a un preu d’entre tres i cinc euros -en funció del packaging de l’ampolla-, més del doble del preu al qual es ven a la Xina. És un preu molt elevat: una ampolla de mig litre Font Vella costa al voltant de mig euro, per exemple. Per això, Bama vol entrar al mercat premium a través dels grans restaurants i hotels o les botigues gurmet, segons explica Carlos Feng, director comercial internacional de l’empresa.

El directiu creu que el seu producte es pot fer un forat a Europa, malgrat el fort domini de marques locals i de molt prestigi a cada país. Per entrar al mercat europeu l’empresa confia en les ampolles de vidre de mig litre, dissenyades en forma de gota d’aigua, tot i que a la Xina també comercialitza ampolles de plàstic de 360 i 500 mil·lilitres i garrafes de dos litres.

Bama Wanfuquan factura més de 1.300 milions d’euros anuals, segons Feng, i ven més de 1.000 milions d’ampolles cada any. Els objectius que s’ha marcat la companyia són arribar a vendre 4,5 milions d’ampolles anuals a Europa. Això vol dir fer-hi arribar 10 contenidors plens d’ampolles al mes. La companyia considera que, amb el lideratge a la Xina en el mercat de les aigües minerals saludables, ha arribat el moment de fer el salt a fora.

Per fer-ho, vol aprofitar el creixent interès dels consumidors europeus pels productes naturals i saludables. En aquest sentit, afirma que la composició alcalina del seu producte, amb un pH de 8,1, permet que es consideri un antioxidant natural.

L’elecció de Barcelona per entrar al mercat d’Europa té diversos motius, explica Carlos Feng. El primer és la projecció que la ciutat té a la Xina des dels Jocs Olímpics del 1992. També el cosmopolitisme de la capital catalana i la seva atracció turística, que pot fer arribar el producte a consumidors d’altres països. Però, sobretot, el més important és que Barcelona disposa d’un port on fer arribar els contenidors amb les ampolles d’aigua. No en va la Xina és el primer soci comercial del port de Barcelona.

Però la idea no és limitar les vendes a Barcelona o Catalunya, sinó estendre la marca per ampliar el mercat europeu. Per això, l’empresa ja està en contacte amb algunes empreses distribuïdores. Per posar en marxa el pla de creixement, l’empresa també està en plena constitució d’una filial espanyola, amb seu a Barcelona, que estarà operativa abans de finals d’any. Paral·lelament també ha aterrat a França, a la zona de Calais, també per la facilitat d’exportar fins a aquest port per entrar en el mercat del nord d’Europa.

La companyia d’aigües xinesa forma part del grup Wanjiafu, que va néixer el 1994, i va començar en el negoci de l’aigua fa 14 anys. Des d’aleshores es va dedicar a conquerir el mercat xinès, on és un dels principals productors del país. Però ara s’ha bolcat en la internacionalització i aquest mateix any va iniciar-se en el negoci de l’exportació. A més de l’aigua, el grup també és present en el negoci de l’agricultura orgànica, el medi ambient i la salut, el turisme ecològic i els serveis financers.

stats