PUNTS BÀSICS
Empreses 23/11/2014

Com ser una ‘coolhunter’

Gema Requena és ‘coolhunter’ i fundadora de l’agència Nethunting. Ha escrit el llibre ‘Una coolhunter en Nueva York’

F.m.c.
2 min
Com ser  Una ‘coolhunter’

Les modes - El terme coolhunting està molt associat a la moda i denota un punt de frivolitat, però es pot aplicar a qualsevol camp. Es tracta de l’estudi de tendències, que són els valors socials predominants. Empreses, marques i institucions necessiten conèixer cap a on va la gent i, amb aquesta informació, encarar els seus projectes. Es tracta d’una investigació qualitativa; per innovar és essencial saber què demanarà la gent.

Les ciutats - Les tendències són moviments i inèrcies socials que, segons la mida, s’identifiquen més o menys ràpidament i que acostumen a tenir lloc on hi ha una gran quantitat de gent. En aquest sentit, hi ha dues ciutats al món capaces de marcar tendència i de ser un mirall per a les altres: Nova York i Londres. Són laboratoris on passen coses i que marquen el que els consumidors del món demanaran en un futur. En aquest sentit, és difícil trobar una altra ciutat del món on passi alguna cosa que no hagi passat ja en aquests dos llocs. Les tendències a les grans ciutats passen actualment per trobar espais per socialitzar-se: des de les zones de vianants fins als espais de coworking, en part també per raons econòmiques. També hi ha un retorn a tot el que és natural, únic i fet a mà. Tot això no té cap significat aïlladament, però a les marques els serveix a nivell estratègic.

Barcelona - Barcelona és una ciutat que no crea tendències, però que té una capacitat brutal per absorbir-ne a gran velocitat. Els estudis indiquen que els barcelonins mai abans havien tingut tanta identificació amb el barri com ara. El localisme és, doncs, una nova tendència que ha convertit Gràcia en una marca independent, gairebé com si fos de roba. Una altra tendència important és el caràcter efímer de tot el que hi passa.

Empresa - Hi havia una marca d’alcohol que volia arribar a un segment concret que viu a Barcelona. Jo li vaig dir que es plantegés el swing. Aquesta proposta, però, no hauria funcionat a Madrid, on aquest ball tot just ara desperta. Per conèixer les tendències t’has de moure entre el que és global i el que és local. La capacitat que té Barcelona per absorbir novetats l’acosta a altres ciutats europees com Berlín i Copenhaguen.

Exemples - Tornant a les tendències que busquen socialitzar-se, Nike ha fet un gir en el seu posicionament. Abans tenia una identitat basada en un consumidor més competitiu i independent. Però en els últims anys ha enfocat les seves campanyes cap a la comunitat runner, que té un component molt més social i de grup. Si ens centrem en Barcelona, destaca el cas d’American Apparel, que coneix tant el seu consumidor que el fa desplaçar-se fins al carrer Avinyó, fora dels principals circuits comercials de la ciutat, i no ha obert cap més botiga a Espanya.

stats