HOMENOTS I DONASSES
Emprenem 17/04/2021

El químic que va aconseguir conquistar Max Factor

Marian Puig va catapultar l’empresa de fragàncies que va fundar el seu pare a Barcelona

3 min
Marian Puig Planas 1927-2021

Segons els cànons més tradicionals, la segona generació d’una empresa familiar és la que agafa les regnes del negoci creat pels pares i el fa créixer fins a convertir-lo en una gran companyia. Això és precisament el que va fer Marian Puig -juntament amb els seus germans- quan va heretar la firma Antonio Puig, que el seu progenitor havia fundat el 1914 al carrer València. D’una petita casa de fragàncies, que importava productes de França per vendre’ls aquí, a una multinacional del sector de la moda en un viatge de més de quaranta anys.

Carolina Herrera, Paco Rabanne, Jean-Paul Gaultier, Nina Ricci i Adolfo Domínguez són algunes de les prestigioses marques que la multinacional Puig explota, amb una clara vocació de vincular els seus productes de perfumeria a les ensenyes més glamuroses del món de la moda. Una cursa per ser els millors que va iniciar Marian Puig als anys cinquanta quan, després d’un viatge pels Estats Units, va aconseguir la llicència per distribuir a l’estat espanyol Max Factor, una marca emblemàtica del Hollywood dels anys daurats. I, de retorn a Amèrica, va aconseguir comercialitzar la mítica Agua Lavanda Puig a l’altre cantó de l’Atlàntic.

En paral·lel a tota la feina feta a l’empresa familiar, Puig va dedicar moltes hores al seu passatemps preferit, la nàutica. Va practicar l’esquí aquàtic, esport en què va arribar a competir amb el mític Víctor Palomo, un esportista singular que va aconseguir la fita insòlita de ser campió del món d’aquesta disciplina i també de motociclisme. L’afició a l’aigua de Puig encara donaria per més. Va ocupar despatxos (Federació Espanyola de Clubs Nàutics), però sobretot va posar a l’aparador el món de les regates a vela. L’amistat amb la família reial espanyola va desembocar en la creació i el patrocini de la Copa del Rei, una activitat que vincularia per sempre més la família Puig i la marca de perfums amb la passió pel mar.

Tornant al món empresarial, a mitjans dels anys cinquanta el fundador de la firma familiar va decidir fer un pas al costat per cedir la gestió a Marian Puig i els seus germans, que van ser els encarregats -amb molt d’èxit- de pilotar aquell negoci fins a convertir-lo en una empresa de grans dimensions dins el panorama estatal. En aquells moments ja era enginyer químic, una titulació que completaria anys més tard a l’Iese amb formació sobre gestió empresarial. També tindria temps per impulsar el lobi de l’Institut de l’Empresa Familiar, que vetlla per aquest tipus d’institucions.

Totes les marques ja citades han sigut la prova de l’aposta decidida de l’empresa per créixer internacionalment. Però no tot acaba en els perfums, perquè els Puig, a través del hòlding Exea, també han tingut un peu en negocis tan diferents i tan tradicionals com els encenedors Flamagás o els llapis Alpino, a part de la companyia farmacèutica Isdin, que tenen a mitges amb els Esteve.

El 2017 Marian Puig va ser guardonat amb el premi Reino de España, atorgat per diverses entitats empresarials, amb el suport de la Casa del Rei. Va ser el segon català distingit amb el guardó, després de Josep Ferrer Sala, de Freixenet. La distinció responia, segons els organitzadors, a la seva contribució al desenvolupament econòmic i social d’Espanya al llarg de diverses dècades. Ell mateix es definia com a fanàtic de Barcelona, català amb més de set cognoms i orgullós de ser espanyol.

En aquest cas, la tercera generació familiar no ha seguit allò que tan funestament marca la saviesa popular, sinó que encara ha superat l’herència rebuda i ha transformat Puig en una firma global. Avui el grup és una multinacional amb presència comercial a 150 països i que factura per sobre dels 2.000 milions d’euros, en gran mesura gràcies a les exportacions (un 86% de les vendes les fan fora de l’Estat). Tot això amb un consell d’administració que combina les diferents branques de la família amb una constel·lació d’estrelles del management provinents d’altres grans companyies. L’empresa familiar dels Puig contempla el món des de la seva talaia a la plaça Europa.

stats