Punt final al Círculo de Lectores: internet obliga a girar full

Va arribar a tenir un milió i mig de socis a Espanya, i a Catalunya 50.000 subscriptors

3 min
Punt final al Círculo de Lectores: internet obliga a girar full

Sona el timbre. La Dolors, una veïna del barri del Guinardó de Barcelona, corre cap a la porta. Per l’espiell veu un repartidor i, com ja ha fet tantes vegades, el rep amb un bon dia rialler. Sap que dins el paquet hi trobarà els llibres que va encarregar la setmana passada. No ho va fer per internet, sinó a través d’un agent comercial del Círculo de Lectores que també la va visitar a casa, carregat amb un catàleg perquè ella triés les lectures següents.

Des del 1962, aquesta escena s’ha anat repetint en milers de llars de tot l’Estat. Sota l’aixopluc inicial del grup alemany Bertelsmann -una de les empreses més importants de la comunicació a Europa-, el Círculo de Lectores va irrompre al sector editorial espanyol amb un objectiu: portar la lectura a totes les llars d’Espanya. El 1990 la iniciativa ja havia causat furor: comptava amb un milió i mig de socis. A Catalunya també hi havia arrelat amb força. Ho havia fet a través de Cercle de Lectors, la mateixa iniciativa però amb un catàleg format exclusivament per llibres en català. El 1989 s’havia convertit en el club de lectura de referència a Catalunya, amb 50.000 persones subscrites.

El mètode era ben curiós. “Els primers anys, els llibres s’adquirien per punts i, cada mes, es bescanviaven per obres editades en tapa dura, des de clàssics moderns fins a publicacions contemporànies -recorda el periodista i subscriptor del Círculo de Lectores, César Vidal, en un article al seu blog-. Més tard, es va canviar el sistema dels punts pel del pagament en efectiu”. Els llibres arribaven a les llars gràcies a un sistema porta a porta format per un equip de 5.000 agents comercials que, amb els anys, va veure com el catàleg es començava a diversificar amb pel·lícules, discos, articles de parafarmàcia, joguines i productes de cosmètica.

Precisamet va ser aquest mètode tan característic el que va fer trontollar el Círculo de Lectores. “Els hàbits de consum i la manera com enfoquem el nostre dia a dia ha fet que la venda porta a porta hagi acabat desapareixent -analitza Susana Domingo, professora d’estratègia i emprenedoria de la Barcelona School of Management de la UPF-. Amb el pas dels anys, els hàbits de consum s’han modificat, els horaris laborals han canviat i la vida s’ha accelerat”, afegeix. Tot plegat es va accentuar a mesura que internet es va consolidar com un potent canal de venda.

El 2010, al sistema de venda de Círculo de Lectores ja li quedaven poques pàgines. Així que Bertelsmann va accedir a vendre el 50% de l’empresa al grup editorial Planeta, que en va acabar segellant la compra el 2014. Planeta el va intentar posar al dia creant un segell digital propi -Arrobabooks- i Nubico, una gran plataforma de comercialització de llibres electrònics. Però el 2019 el grup va enviar un burofax als seus comercials. “Com ja sap, el Círculo de Lectores s’ha vist molt afectat pel canvi d’hàbits de consum de la ciutadania derivats de la forta implantació de les noves tecnologies -explicava l’empresa-. Si bé hem intentat reconduir aquesta delicada situació, ens dol haver de desactivar la xarxa comercial”. A principis de novembre, l’activitat es va aturar per sempre i Planeta va donar una part dels llibres a la Biblioteca Nacional d’Espanya.

stats