Tecnologia

MySpace, la xarxa social musical que ha perdut la veu

Arran de l’aparició de competidors com Facebook, la xarxa no va saber evolucionar i ara ocupa un espai residual en el món d’internet

2 min
MySpace, la xarxa social musical que ha perdut la veu

Ès possible que mai hagis sentit a parlar de Brad Greenspan, però a finals de la dècada del 1990 era el Mark Zuckerberg del moment. De fet, si ets una de les persones que, ara fa gairebé vint anys, navegaves per MySpace, vas ser client de la seva empresa. El 1998, en una època en què els inversors i empresaris ja veien internet com la gallina dels ous d’or, Greenspan va fundar eUniverse, una companyia de màrqueting especialitzada en crear continguts d’entreteniment en l’entorn digital. De mica en mica, l’empresa va anar fundant o comprant dominis a internet: Skilijam.com per als amants dels jocs en línia; CupidJunction.com per a qui buscava parella; JustSayWow.com per enviar animacions humorístiques per correu electrònic; Flowgo.com per descarregar targetes de felicitació... Avui poden semblar poc atractius, però a principis dels 2000 aquestes pàgines movien audiències milionàries, que es podien acostar als 20 milions d’usuaris al mes als Estats Units. De fet, algunes de les seves pàgines, com Flowgo.com i Skilijam.com, van arribar al número 1 de pàgines més visitades als EUA, segons la consultora Nielsen.

Les audiències dels portals de seguida van atraure empreses de tota mena que volien anunciar-s’hi i la facturació d’eUniverse es va disparar. Dels 1,8 milions de dòlars que va ingressar el 2000 va passar als 65,7 el 2003. Tanmateix, el gran èxit mundial de la companyia encara havia d’arribar. El març del 2003, Jonathan Abrams, un enginyer canadenc, havia creat Friendster, una de les primeres xarxes socials de la història, i els treballadors d’eUniverse s’hi van fixar. Friendster va tenir un gran èxit i va captar 3 milions d’usuaris els primers mesos. Va ser en aquest moment quan eUniverse va decidir entrar al nou món de les xarxes socials.

Per això van crear MySpace, una xarxa social centrada en el món de la música, en la qual artistes i grups emergents podien donar-se a conèixer i interactuar amb la comunitat que els seguia. “Aportava moltes novetats al mercat de les xarxes socials -que tot just es configurava- i de seguida va comptar amb un nombre molt gran d’usuaris”, contextualitza Frederic Guerrero-Solé, investigador en xarxes socials de la UPF. Dos anys més tard ja rebia 16 milions d’usuaris mensuals i estava plenament consolidada. Va ser aleshores quan News Corporation, del magnat de la comunicació Rupert Murdoch, va treure el talonari i va comprar MySpace per 580 milions de dòlars, en una de les operacions financeres més grans que s’havien vist mai a la història d’internet.

Sota la gestió de Murdoch, la xarxa social va eclosionar. El 2006 va arribar als 100 milions de comptes i es va internacionalitzar. A Espanya va arribar el juny del 2007. Però al cap d’un any la cosa es va desinflar. “Havia nascut Facebook, amb un creixement espectacular, i MySpace no va saber mantenir un bon ritme d’innovació”, recorda Guerrero-Solé. Avui, després de passar per unes quantes mans, continua existint, “però s’ha convertit en un espai residual”, certifica.

stats