Epic fails
Emprenem 24/04/2021

Jawbone, la competidora de Fitbit que va acabar tirant la tovallola

L’empresa va treure un braçalet fitness però va sortir al mercat amb retard i amb problemes de bateria

2 min
Jawbone, la competidora de Fitbit que va acabar tirant la tovallola

“La manera com vestim i els complements que portem defineixen la nostra manera de ser”, va dir Hosain Rahman davant l’atenta mirada del periodista Adam Lashinsky, de la revista Fortune. Era principis de gener de l’any 2015 i, mentre parlava, el cofundador i director executiu de Jawbone lluïa al canell el nou invent de la companyia: la polsera intel·ligent UP3. L’empresa, especialitzada en el món dels wearables i dels dispositius Bluetooth, tenia totes les esperances posades en aquell braçalet fitness de disseny elegant, minimalista i luxós. La polsera monitoritzava permanentment el ritme cardíac i analitzava les etapes del son, amb una bateria que durava 7 dies.

Nascuda a finals dels 90, Jawbone s’havia convertit en una de les marques més rellevants del sector. De fet, havia sigut de les primeres start-ups a obrir-s’hi camí. Això li havia permès exhibir múscul durant molts anys, però el 2015 el panorama havia canviat. D’una banda, l’empresa estava valorada en 3.000 milions de dòlars i donava feina a prop de mig miler de persones; de l’altra, però, la competència havia començat a menjar-se-li el pastís. El 2007 Fitbit havia irromput als canells de mig planeta amb uns braçalets molt similars als de Jawbone i a preus inferiors. Per a més inri, un problema en la fabricació havia fet que la nova polsera UP3 no hagués pogut arribar a temps a la campanya de Nadal. El drama, però, no s’acabava aquí: Apple havia anunciat que l’abril del 2015 posaria a la venda el seu esperat Apple Watch, amb funcionalitats semblants a les de Jawbone.

Ja feia temps que la vida d’èxit que els experts havien augurat per a la companyia s’havia esvaït. “El projecte havia generat unes grans expectatives inicials”, recorda Xavier Amores, director del màster en direcció i gestió d’empreses de la Universitat de Girona. El 2006 un primer inversor de capital risc va fixar-se en la companyia i va abocar-hi 800.000 dòlars. El 2007 un segon fons hi va sumar 5 milions. El 2008 ja s’intuïa que els wearables serien productes amb futur. Sequoia Capital va posar-hi 30 milions més i al llarg del 2011 la companyia va tancar tres rondes d’inversió que van sumar 159 milions de dòlars a la caixa. Amb aquests diners, Jawbone va presentar la polsera UP. El producte, però, va arribar amb retard i quan ho va fer se’n va haver d’aturar la venda per problemes amb la bateria i la sincronització del dispositiu.

Tot i així, entre el 2013 i l’abril del 2015 la companyia va anar recaptant milions sense suar. Aquella primavera, però, tot es va torçar. L’empresa va decidir demandar la competidora Fitbit per haver contractat empleats que coneixien informació confidencial de Jawbone. Aquell any la consultora IDC també va fer públiques unes xifres demolidores per a Jawbone: tan sols tenia un 2,8% del mercat, davant del 24,3% de Fitbit. “Era una xifra molt difícil de remuntar”, apunta l’expert. A finals d’any va retallar personal, el 2016 va prescindir de la companyia que els oferia l’atenció al client i el juliol del 2017 va anunciar l’adeu definitiu.

stats