Epic fail
Emprenem Casos d'èxit 26/02/2023

La incòmoda polsera intel·ligent de Microsoft que només va durar dos anys al mercat

Band es va comercialitzar quan el mercat era encara molt tendre i amb un sistema operatiu que no ha triomfat

2 min
La pulsera de microsoft

El 3 d'octubre del 2016, la botiga en línia oficial de Microsoft va deixar de mostrar un dels productes estrella de la companyia: la Microsoft Band. El gegant tecnològic havia decidit abandonar un dispositiu que, dos anys enrere, semblava cridat a menjar-se el món. Es tractava d'una polsera intel·ligent equipada amb deu sensors que permetien mesurar aspectes com la freqüència cardíaca, la temperatura de la pell o la velocitat de moviment. Tenia una bateria que podia durar fins a dos dies i comptava amb aplicacions integrades com la xarxa social Facebook o un giny per consultar la previsió meteorològica. La Microsoft Band estava a mig camí entre una polsera intel·ligent de fitness i un rellotge intel·ligent i funcionava amb el sistema operatiu de la companyia: el Microsoft Phone. Avui aquest tipus de wearables estan molt estesos, però quan Microsoft va decidir estrenar la Band, encara eren uns dispositius restringits als amants de les noves tecnologies. 

La Microsoft Band va veure la llum el 29 d'octubre del 2014. "Era l'època dels wearables i tenia tot el sentit del món que una companyia com Microsoft intentés obrir-se pas en un mercat en expansió", contextualitza Pere Calviño, professor de la Universitat Pompeu Fabra i expert en innovació. Totes les grans tecnològiques maldaven per tenir al catàleg un dispositiu com aquest. Sense anar més lluny, un mes abans de la posada a la venda de la Microsoft Band, Apple va anunciar la sortida del seu rellotge –l'Apple Watch–, que es posaria a la venda a mitjan 2015. Quan la Band va arribar als primers consumidors, el mercat encara estava molt tendre. Ara bé, les vendes van superar les previsions inicials. Tot i posar-se a la venda només a través de la botiga en línia oficial de Microsoft, l'estoc es va esgotar durant el primer dia. Durant la campanya nadalenca, també va ser difícil d'aconseguir. "Quan es posa a la venda un producte innovador com aquest, és habitual que les empreses es quedin sense existències els primers mesos –explica Calviño–. Primer, observen el comportament del mercat; després amplien les línies de producció", concreta. 

Crítiques

Malgrat l'èxit de vendes, les ressenyes que van aparèixer a la premsa no van deixar el dispositiu gaire benparat. "La corretja és incòmoda", etzibava PCWorld. The New York Times s'hi sumava: "La pantalla a la part superior fa que l'experiència sigui similar a la d'intentar portar una polsera quadrada". Aquest va ser un dels problemes que van condemnar la primera generació de la Band. "Les prestacions tecnològiques eren bones per a l'època, però no ho era l'experiència d'ús", sintetitza l'expert.

Quan feia un any de la seva sortida al mercat, Microsoft va posar a la venda la Microsoft Band 2, que solucionava el problema de la corretja i incorporava un baròmetre. La resta de prestacions eren pràcticament iguals. La rebuda va ser discreta. A finals del 2015, dispositius com l'Apple Watch ja havien conquerit els canells. "Els consumidors sempre trien productes d'èxit", resumeix Calviño. L'octubre del 2016, Microsoft va tirar la tovallola. 

La lliçó

"La innovació necessita una estratègia a llarg termini i la Microsoft Band va tenir massa pressa", explica Pere Calviño, professor de la UPF expert en innovació. Per a ell, a la Band li va jugar en contra el disseny de la corretja, però també el fet d'utilitzar el sistema operatiu Windows Phone, que mai ha acabat de triomfar.

stats