Epic fails

El final negre del Bulevard Rosa, les mítiques galeries del passeig de Gràcia

El centre comercial va tancar per unificar els petits locals i llogar els espais a grans multinacionals

2 min
El final negre del Bulevard Rosa, les mítiques galeries del passeig de Gràcia

A l’aparador de la dreta, un gran cartell: “En lloguer”. Al de l’esquerra, un altre rètol: “Local disponible”. Des de fa mesos, a l’interior dels números 55 i 57 del passeig de Gràcia només s’hi acumula la pols. Durant quaranta anys, en canvi, milers de persones en travessaven les portes cada dia. Al final del 2017, el Bulevard Rosa va anunciar que aviat abaixaria la persiana i el 31 de juliol del 2018 es va acomiadar per sempre més. Des del 1978 havia sigut una de les galeries comercials més icòniques de Barcelona. Amb entrades pel passeig de Gràcia, la rambla de Catalunya, el carrer Aragó i el carrer València, la seva xarxa de passadissos connectava desenes de botigues de tota mena, sobretot de dedicades a la venda de roba i complements, sabates i joies. Tot plegat, en petits locals d’entre 40 i 50 metres quadrats que sumaven una superfície de gairebé 5.200 metres quadrats. “Durant anys, les galeries es van convertir en un lloc de trobada per a la ciutadania -recorda Josep Maria Espinet, professor de l’àrea de comercialització de la UdG-. Però no hi ha res que duri per sempre”.

El 1978, l’empresari Enric Vives Valls va decidir obrir una de les primeres galeries comercials de Barcelona i va triar el passeig de Gràcia, aleshores monopolitzat per locals d’entitats financeres i edificis d’oficines. L’obertura del Bulevard Rosa va ser el tret de sortida de la transformació de l’avinguda, avui una de les més exclusives d’Espanya. És precisament aquest el canvi que ha acabat matant les galeries. “El mercat ha canviat molt i models com el seu no s’hi han adaptat -apunta l’expert-. En aquests moments, les marques valoren molt les grans botigues, amb aparadors amplis, atractius i que els donin visibilitat”. Amb el pas dels anys, el Bulevard Rosa havia acabat engolit dins una avinguda bastida amb grans locals ocupats per marques com Zara, H&M, Nike i Uniqlo. “El Bulevard Rosa no va saber adaptar-se a les necessitats del mercat”, certifica Espinet.

En un intent per fer atractius els 5.200 metres quadrats del Bulevard Rosa a ulls de les grans marques, la família Vives va decidir al final del 2017 rescindir el contracte de lloguer de les petites botigues que ocupaven les galeries i transformar l’espai per crear-hi entre dues i quatre botigues de grans dimensions, tal com va informar Expansión al seu dia. “Actualment, les grans marques estan disposades a pagar més pels lloguers al passeig de Gràcia perquè hi ha una gran escassetat d’espais”, explica Espinet. Des del tancament de les galeries, el dossier dels locals ha circulat per les mans de moltes marques, com Decathlon, que va estar a punt de signar-ne el lloguer, segons mitjans especialitzats.

L’adeu del Bulevard Rosa va suposar una patacada més per al model de les galeries comercials a Barcelona, que continua buscant fórmules per reinventar-se. “És un model molt difícil de reflotar -opina el professor Espinet-. Actualment, tant marques com consumidors prefereixen grans locals que els donin visibilitat i l’oportunitat d’oferir una bona experiència de compra”.

stats