Andreu Fernández:“A Espanya encara no estem preparats per comprar roba per internet”

CEO de Tailor4Less, empresa catalana dedicada a confeccionar vestits a mida per internet

Marc Amat
3 min
Andreu Fernández:“A Espanya encara no estem preparats per comprar roba per internet”

D’enginyer de telecomunicacions a director executiu d’una empresa del món de la moda. ¿Com s’explica aquest gir?

Tot va ser força inesperat. El setembre del 2008 havia d’entrar a treballar en una consultora. Un dels requisits que em demanaven era que portés sempre camisa i americana, i durant un viatge d’oci a la Xina que vaig fer aquell mateix estiu, em vaig adonar que allà hi venien vestits d’home a mida de molt bona qualitat a molt bon preu. Me’n vaig comprar quatre i automàticament vaig pensar: si a mi m’interessa, ¿per què no pot interessar a més gent? Amb un grup d’amics -també enginyers de telecomunicacions i actuals socis de l’empresa- feia temps que ens dedicàvem a dissenyar pàgines web, els hi vaig explicar i vam invertir 10.000 euros a crear Tailor4Less, una plataforma online que permet a qualsevol usuari dissenyar-se la roba com vulgui. Tot és fet a mida i personalitzable. Oferim més de dos milions de combinacions possibles: des de triar el tipus de solapes de l’americana fins al color dels traus de les camises.

Van començar invertint-hi 10.000 euros i ja preveuen tancar el 2016 facturant 12 milions. Un creixement molt ràpid.

Sí, i sense fer mai cap ronda de finançament. La clau va ser aconseguir una bona tracció inicial: durant el primer any ja vam facturar mig milió i a partir d’aquí no hem parat de créixer. Ara tenim prop de 40 empleats directes i 450 persones treballant per a nosaltres en vuit tallers a la Xina.

Malgrat tot, els clients solen ser reticents a comprar roba per internet.

Si, a sobre, parlem de vestits fets a mida, convèncer-los encara sembla més difícil. Depèn del mercat geogràfic on es miri: la percepció de la compra online varia molt en funció dels països. Mentre que a Alemanya, el Regne Unit i els Estats Units és una pràctica molt habitual, a Espanya encara no estem preparats per comprar roba per internet. De fet, per aquest motiu, tan sols un 3% dels encàrrecs provenen de casa nostra. A diferència d’aquests països, a Espanya tenim empreses que dediquen molts esforços a atreure la gent als seus punts de venda físics: renoven l’inventari setmanalment, apliquen descomptes... A més a més, el fet de tenir un bon clima i que el preu de la roba sigui assequible fa que el client no tingui la necessitat de comparar i comprar per internet com en altres països.

Grans empreses com Zara o H&M han començat a apostar per vendre online a Espanya. Els perjudica?

Al contrari. Creiem que la seva entrada al mercat online ens està ajudant. Si els usuaris s’acostumen a comprar per internet creixerà el mercat. Ara bé, també ens obliga a posar-nos les piles. Com que són empreses tan consolidades, poden oferir enviaments en dos dies o devolucions gratuïtes. Amb roba a mida, és molt difícil oferir les mateixes condicions que ells. Tot i així, som l’única empresa de roba a mida que aconsegueix enviar les peces en 15 dies.

Hi ha empreses com Blackpier, molt similar a la seva, que també les envia en aquest termini...

Sí, però només alguns productes. A més, no ens comparem amb competidors locals com aquest, que van sorgir després de nosaltres. Ens fixem en les empreses estrangeres, especialment dels Estats Units i a Alemanya, on venem gairebé el 50% de la producció.

stats