10/05/2015

Els carters japonesos fan teleassistència

2 min

Ja sabem que la popularitat dels mòbils ha fet que les cabines telefòniques del món hagin perdut la seva utilitat i s’hagin hagut de dedicar a altres funcions, i que algunes aprofiten que la instal·lació disposa de corrent elèctric i de connexió a la xarxa per esdevenir pantalles d’informació ciutadana, terminals de comerç electrònic, punts d’accés wifi i fins i tot estacions de recàrrega dels mateixos mòbils que les han deixat obsoletes.

Hi ha una altra xarxa de comunicacions encara més veterana que també s’ha vist afectada per l’arribada dels nous serveis digitals: el servei postal. En aquest cas la xarxa que cal reciclar no és tecnològica sinó humana: els carters que arriben a qualsevol racó del món. En l’era del correu electrònic i de Facebook, ja gairebé ningú envia cartes ni postals, i fins i tot les factures arriben per via digital. Alguns serveis postals, com l’espanyol, s’han transformat amb èxit en empreses de paqueteria vinculades al comerç electrònic.

Probablement el cas més extrem de mutació en aquest sector deu ser el de Japan Post, el servei japonès de correu, privatitzat l’any 2009. Els seus 400.000 carters fan serveis d’assistència a domicili per a les persones grans, imprescindibles en un país tan envellit, amb 33 milions de jubilats, el 25% de la població, un percentatge que s’enfilarà fins al 40% a mitjans de segle. A més, els joves del camp marxen a les grans ciutats i cada cop queda menys gent per fer-se càrrec dels avis. La xarxa d’empleats postals omple aquest buit social passant a visitar la gent gran i informant els parents de qualsevol incidència. Però els temps canvien i la tecnologia també ha arribat a aquest àmbit. Per això Japan Post s’ha aliat amb IBM i Apple per crear el programa de teleassistència Watch Over: per una modesta quota mensual -l’empresa ja ofereix serveis bancaris a 115 milions de clients- proporcionarà als avis nipons un iPad amb aplicacions de comunicació, foment de l’exercici físic i gestió de la medicació i de la dieta creades especialment per IBM.

stats