Empreses 06/10/2014

Potencials de combinació entre cooperatives

2 min

Per Guillem Perdrix, director de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya.

Fa unes setmanes gairebé 50 cooperatives de treball membres de la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya es van reunir per explorar possibles col·laboracions entre elles. La jornada va ser dinamitzada per Alfons Cornella, qui va presentar un escenari empresarialment complex on la col·laboració és cada vegada més necessària i on la confiança i la generositat jugaran un paper clau tal que aquesta esdevingui efectiva. Abans de començar a imaginar un escenari de col·laboració cal aclarir els motius que ens hi porten. Resulta essencial plantejar els beneficis i els riscos, identificar oportunitats i problemàtiques conjuntes i, sobretot, entendre que, per tal de que la col·laboració doni resultats, tots hem de guanyar-hi. Cal entendre la col·laboració com una relació de partenariat i no pas de client-proveïdor. A través de diferents exemples podem veure com aquesta col·laboració pot ser de molts tipus, unir empreses d'horitzons molt variats i obeir a motius diversos. El CO-branding entre Prada i LG per tal de diferenciar un producte orientat a un segment de mercat concret, la venta de productes Danone aprofitant els punts de venta de l'empresa Starbucks, l'intercanvi de know-how entre el Café Illy i els canals de distribució de Coca-Cola o la col·laboració tecnològica prèvia a la venta de Renault i Mercedes son clars exemples de partenariats d'èxit. Cada empresa ha de saber explotar les seves fonts de d'avantatge i buscar la sinergia amb d'altres per tal d'esdevenir més competitius. Casos com el de la marca esportiva Adidas i l'empresa especialitzada en àudio Sennheiser han permès treure al mercat uns auriculars aquàtics dirigits a esportistes que practiquen la natació. O el cas de JUKARI Fit to Fly, partenariat entre Cirque du Soleil i Reebok per tal de fer una metodologia d'exercici més atractiva destinat a les dones. Identificar una problemàtica conjunta i donar-hi solució mitjançant la col·laboració pot generar una diferenciació amb molt valor afegit, un clar exemple d'això és el resultat del treball conjunt entre l'empresa de mobles Kibuc i la clínica especialitzada en el trastorn del son del Dr. Estivill; que ha permès la creació d'una línia de mobles que facilitaria la conciliació del son per a les criatures. El món cooperatiu ens ofereix constants exemples de col·laboracions profitoses impulsades per empreses que, ja per sistema, creuen en la cooperació. En aquest sentit, a la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya, és un espai favorable a l'intercanvi entre empreses i, al llarg dels anys hem estat testimonis dels centenars d'aliances, sinèrgies, projectes o simples idees de col·laboració sorgides pel fet de disposar d'un espai de trobada establert i regular com son les diverses convocatòries, clústers, assemblees o grups de treball proposades a les empreses federades.

stats