Empreses 26/06/2014

Música i cooperativa per créixer

4 min

Per Olga Ruiz, Federació de Cooperatives de Treball de CatalunyaFederació de Cooperatives de Treball de Catalunya

Pels nens i nenes de Tercer i Quart d’ESO de l’escola pública Germanes Bertomeu de Mataró, l’hora de música és probablement un dels millors moments de la setmana. En un racó de l’aula els esperen violins, violoncels i els tres professors de Musicop, la cooperativa de treball federada que gestiona el projecte 4Cordes a l’escola. Sense perdre el somriure ni frenar ni un minut, la Maria Gomis i els seus dos companys reben els joves alumnes, els ajuden a preparar els instruments, canten, toquen, corregeixen posicions, mantenen l’interès i aconsegueixen que la classe soni com un conjunt. El projecte neix fa cinc anys amb la voluntat d'afavorir el desenvolupament integral de l'alumnat fomentant la cohesió social i està tan consolidat que rep visites d’escoles de tot Catalunya. Per a l’Ignasi Gómez, president de la cooperativa, “a molts nens i nenes el projecte 4Cordes els ha permès saber que també hi ha profes guais”. L’escola està ubicada en un barri amb una elevada població immigrant i, gràcies a la proposta de Musicop, el claustre de professors ha apostat per la música com un eix central que potencia les capacitats de l’alumnat. “Amb el domini de l’instrument es treballen els valors i l’autoestima”, apunta la Maria. A més, gràcies a la solidaritat de moltes persones el projecte permet a cada criatura disposar d’un instrument propi. La majoria dels violins i violoncels són donacions directes. “Fa poc vam fer una activitat musical al mercat i ens van regalar sis violins”, recorda agraïda la Maria qui també explica una iniciativa de micromecenatge per a qui vulgui col.laborar amb el projecte. La cooperativa Musicop està també darrere de l’Escola Municipal de Música de Mataró (EMMM), amb uns 800 alumnes matriculats i ubicada a la perifèria de la ciutat. "La descentralització permet atraure població que probablement no baixaria al centre a aprendre música", explica l'Ignasi Gómez. "El nostre tret diferencial és el treball de grup. Entre alumnes i també entre professors. Això facilita el treball conjunt i fa créixer l’escola”, afegeix. La cooperativa es va crear en un temps récord per part dels mateixos professors de música de l'Escola, després que l’Ajuntament anunciés un canvi en el model de gestió pública. “Vam pensar en diverses opcions i crear una cooperativa era la que ens va semblar més adient per presentar-nos al concurs i mantenir l’escola com l’havíem conegut”, explica l’Ignasi, un dels seus principals impulsors. El petit grup inicial ràpidament es va obrir a la resta de professors. Actualment, la cooperativa està formada per unes 40 persones sòcies. Tots ells antics professors contractats que ara són socis. El següent pas va ser integrar-se a la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya (FCTC). Malgrat que ja treballaven junts i es coneixien bé, el fet de crear una empresa cooperativa els ha suposat reptes concrets. Alguns d’ells els han superat gràcies a la formació societària que ofereix Aposta per a cooperatives federades i de la que es poden beneficiar les persones sòcies i treballadores. “La manera de treballar entre nosaltres no ha canviat perquè ja teníem dinàmiques de compartir en el dia a dia. Personalment, trobo que el fet de ser soci cooperativista canvia la visió. Ara estic més alerta del què passa, però també més tranquil·la. La responsabilitat és nostra i no de terceres persones”, explica l’Alba Pujol, professora de música al grup dels més petits. L’Alba es reuneix cada setmana amb les seves companyes per planificar l’ensenyament musical al grup de 0-3 anys. Com que cadascuna d’elles treballa en una seu diferent, les trobades setmanals garanteixen el traspàs d’informació i la visió comuna de la proposta educativa. Una de les cinc seus de l’EMMM és a l’Escola Pere Mas on hi ha els alumnes de Músiques Modernes, com ara el baix, la guitarra elèctrica o el teclat. Com a les altres seus, s’hi fan reunions setmanals on es decideix, entre altres temes, el repertori de la temporada. Un dels professors és en Dani Comas, també baixista de El Petit de Cal Eril, qui reconeix que, de cooperatives, “no en tenia ni idea”. El Dani assegura haver-se “llençat al buit” amb Musicop. “La cooperativa ha estat l’oportunitat d’entrar a un col·lectiu amb inquietuds i trobar la possibilitat de desenvolupar-les amb la música com a eix conductor”, afirma. Musicop ha permès a molts dels seus integrants canalitzar inquietuds personals i professionals “Una de les característiques que ens fa diferents és que som músics i professors de música”, aclareix l’Ignasi. O com assegura en Ruben Bes, un altre dels impulsors de la cooperativa “M’agrada pensar que Musicop va néixer com una necessitat i ara és una oportunitat de creixement personal i professional”. El model d’èxit de Mataró s’ha extès en dos anys a les poblacions de Sitges, Cabrils, El Masnou, Torelló i La Llagosta on Musicop ha guanyat la gestió de les seves escoles municipals de música i hi ha aportat la seva visió del treball col.lectiu.

stats