Empreses 27/08/2014

Ex-professors d’Esade creen una cooperativa

3 min

Per Olga Ruiz, Federació de Cooperatives de Treball de CatalunyaFederació de Cooperatives de Treball de Catalunya

Conegudes com a empreses capaces de portar la democràcia als llocs de treball, les cooperatives poden constituir-se des de zero però també crear-se a partir de la transformació de negocis viables, amenaçats de tancament o sense successors. Els casos de conversions a cooperativa poden resultar menys arriscats que una startup perquè arrenquen amb un avantatge inicial: clients, recursos i treballadors propis, coneixedors del producte i el servei ofert. Aquest és exactament l'origen de laNew Executive Language School o NELC, una escola d'anglès creada com a cooperativa de treball per un grup de professors de l'Escola d'Idiomes d'Esade, afectats per l'ERO de juny de 2013. En aquells dies, entre les més de 50 persones acomiadades, la majoria amb dues dècades d'experiència com a mínim, n'hi havia que estaven convençudes que la demanda de classes d'anglès a Barcelona garantia un espai per seguir treballant. John Power era una d'elles. “Quan Esade va decidir abandonar aquest mercat, vam veure clara l'opció de crear la nostra pròpia escola”. Power és una de les set persones sòcies que avui hi ha darrera de NELC, tot just incorporada a la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya. Obsessionats per començar les classes a l'octubre, un grup impulsor de quatre persones va multiplicar-se durantels tres mesos de l'estiu 2013 per explicar el projecte als antics companys de feina i buscar nous socis i col·laboradors, capitalitzar l'atur, formalitzar la creació de la cooperativa, contactar antics alumnes, fer difusió de la seva oferta, trobar locals disponibles i, novament, començar les classes. “Sense cap dubte el fet d'haver estat professors d'Esade durant més de vint anys ens ha ajudat a l'hora de donar projecció a la nostra proposta formativa. Alhora, coneixem molt bé el públic al qual ens adrecem”, reflexiona la Claire Balch, sòcia fundadora de l'escola, des de les seves oficines situades a la part alta de la Diagonal. Un any després d'inaugurar-se, NELC compagina l'oferta a particulars amb cursosIn-Company a empreses com Agbar, IQS o Boehringer Ingelheim i explora nous formats per adaptar-se a les necessitats dels alumnes. Quasi amb el doble de persones sòcies encaren la seva segona rentréeamb optimisme i el repte de trobar una única seu. Fer-se cooperativa Entre els socis que van iniciar el nou projecte empresarial, la decisió de constituir-se en cooperativa de treball va ser unànime i ràpida. Tal i com recorda John Power “no ens interessava ser una suma d'autònoms. És més dur, solitari i menys sòlid com a empresa. Una cooperativa ens permetia tenir un sistema transparent, participatiu i flexible. Era important per créixer orgànicament, incorporant nous socis i també permetia comptar amb el suport econòmic de persones col·laboradores”. En els casos de transformacions empresarials, el pas de l'estatut d'assalariat al de soci de treball sovint implica un augment de la motivació i de la cohesió de l'equip impulsor. A la Federació de Cooperatives de Treball de Catalunya som testimonis de com el pas a cooperativa facilita l'adquisició de responsabilitats individuals i col·lectives per part d'antics empleats que es converteixen en part activa en la definició del seu futur. “La meva dedicació i implicació és molt diferent ara. A la cooperativa he tret una energia diferent que quan treballava per a altres persones. Tinc més energia i ganes... I no recordo haver treballat mai tant a la meva vida!”, assegura la Claire Balch, qui compagina la seva tasca docent amb la gestió dels recursos humans. Com ella, totes les persones sòcies han posat la seva experiència professional prèvia al servei de l'empresa en àrees com les vendes o les finances. “Crear la cooperativa m'ha donat una oportunitat per canviar part de la meva vida amb 52 anys. Ara treballo més però em sento part d'un projecte de futur”, reflexiona en John, qui reconeix també els reptes que implica la presa de determinades decisions respectant l'opinió de tots els socis. Per al John i la Claire és essencial la "confiança" en la resta de l'equip. Ambdós reconeixen que els ha ajudat en aquest aspecte el fet que tant els socis com els quasi 30 docents col·laboradors es coneguessin des de fa anys. “Per això és important agraïr i celebrar els moments importants amb les persones que els han fet possibles”, afegeix Power qui explica com la New Executive Language School ja ha commemorat el seu primer aniversari amb una celebració conjunta de socis, alumnes, col·laboradors i familiars.

stats