Protecció del clima.

Protecció del clima.
Jaume Josa i Pons

Toyota Mirai

Toyota_FCV_002 Zoom

Toyota_FCV_002

Toyota ha posat en marxa la maquinària pel que serà el primer cotxe propulsat amb hidrogen i produït en sèrie, el Toyota Mirai.

Ja cal que s'espavilin els pioners promotors del cotxe elèctric, com Nissan i d'altres. El Mirai, que vol dir futur en japonés i que ja ve citat pel Financial Times, promet una autonomia de gairebé 500 quilòmetres. El fabricant japonés va, però, amb peus de plom. Només s'en fabricaran unes 700 unitats durant el 2015. La major part són per vendre al Japó, on ja les vendes s'iniciaren el passat desembre i la cua per adquirir el vehicle supera l'any i mig. El segon mercat és Califòrnia, ja amb 10 estacions de recàrrega instal·lades al territori i amb l'inici de les vendes previst pel juny de 2015. A Europa (Alemanya, Dinamarca i Regne Unit) les vendes han de començar el setembre de 2015, amb un preu inicial (sense ajuts del govern) de 60.000€ a Alemanya; és un vehicle, doncs, de molt alta gama.

El cotxe, de quatre places, duu dues bombones d'hidrogen d'uns 45 kg cadascuna. A diferència del cotxe 100% elèctric, on hi han estudis de diverses universitats que avalen la bondat ecològica fent l'anàlisi del cicle de vida, pel vehicle de pila de combustible (FCV, fuel cell vehicle) no he vist encara cap estudi semblant. El motor elèctric s'alimenta d'una bateria de 1,6 kWh i l'electricitat es produeix a la pila per reacció entre l'hidrogen dels tancs de combustible i l'oxigen de l'aire; l'emissió és només vapor d'aigua.

Tant si els vehicles del futur són elèctrics com si són de pila de combustible, necessitaran d'una àmplia xarxa de punts de recàrrega, ja sigui d'electricitat o d'hidrogen. Aquestes xarxes a cada país no es faran d'un dia per l'altre i necessitaran d'ajuts dels governs.

Els timings poden semblar lents, però la tecnologia necessita del seu tempo. Toyota inicià el desenvolupament dels FCV l'any 1992 i només 22 anys després comença a aterrar al mercat el primer producte. També la previsió de vendes és d'arrencada molt suau, 3.000 cotxes als EUA fins a finals de 2017.

Tot plegat, una palanca més de l'economia baixa en carboni que es va consolidant com la gran revolució del segle XXI.